• SRV Yhtiöt Oyj/

Kulttuurikasarmi saavutti harjakorkeuden – Lasipalatsikortteliin rakentuva kaupunkilaisten kohtaamispaikka avautuu marraskuussa

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      31.08.2023  KLO 15.30

Helsingin keskustan Lasipalatsikortteliin rakentuva Kulttuurikasarmi on nyt harjakorkeudessaan. SRV suorittaa parhaillaan vaativaa peruskorjausta entisen linja-autoaseman tiloihin ja maan alle laajentuvassa Kulttuurikasarmissa. Elokuvateatterin, ravintoloiden, tapahtumatilan, paviljongin ja esiintymislavan käsittävä kokonaisuus avautuu yleisölle marraskuussa.

"Mittava rakennushanke on loppusuoralla ja katseemme on tiukasti marraskuussa, jolloin avaamme ovet yleisölle. Kaupunkilaisten kiinnostus on ollut suurta. Kulttuurikasarmin sijainti ja ainutlaatuinen tarjonta tekee siitä luontevan paikan viihtyä ja löytää uusi kohtaamispaikka pääkaupunkimme keskustasta", sanoo hankkeen alullepanija ja Kulttuurikasarmi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ari Tolppanen.

Kulttuurikasarmin rakentaminen on ollut vaativa kokonaisuus

Historiallisen kohteen perusteellinen saneeraustyö käynnistyi lokakuussa 2021. Rakennuksen käyttötarkoitusta on muutettu merkittävästi, ja sitä on laajennettu maanalaisilta osuuksilta sekä rakennusrungon että Lasipalatsinaukion alapuolelle. Elokuvateatterikerroksen toteuttamista varten louhittiin lähes 10 metrin syvyyteen saakka yhteensä 2400 kuutiota kalliota. Räjäytykset tehtiin huomioiden alla kulkeva metroliikenne ja naapurissa toimivan museon arvokkaat teokset. Vanha, suojeltu julkisivu tuettiin työnaikaisesti 75 teräspaalulla. Tukipaalut poistettiin vaiheittain keväällä 2023, kun rakennuksen perustukset oli vahvistettu, massiivinen teräsrunko asennettu ja betoniseinät rakennettu paikalleen.

Kulttuurikasarmin maanalainen kerros vaati mittavat betonirakenteet sekä paksut betoniholvivalut. Betonia valettiin yhteensä 2500 kuutiota, lähes 360 betonikuorma-autollista. Kerrosten väliä koristaa näyttävä kierreportaikko,”Gilda-porras”. Teräsrakenteinen portaikko rakennettiin kolmesta osasta, joista jokainen painaa 4000 kiloa.

Vanhan rakennuksen sisäosat, väliseinät ja välipohjat purettiin lähes kauttaaltaan. Historiallisena yksityiskohtana vanha pönttöuuni jätettiin paikoilleen ja suojattiin rakentamisen ajaksi. Samoin talteen otettiin vanhoja tapettimalleja ja entisöitiin vanhoja tiiliseiniä. Parhaillaan työmaalla on käynnissä sisätyön eri työvaiheita, ja ulkona tehdään paviljongin rakennustöitä ja pihatöitä. Työmaalla työskentelee parhaillaan noin 130 työntekijää.

"Vaikka työmaa on kooltaan suhteellisen pieni, se on ollut kaikilta osin haastava kokonaisuus, jossa yhdistyvät niin keskeinen sijainti ydinkeskustassa, suojellun rakennuksen totaalinen peruskorjaustarve, vaativa louhintaurakka, haastavat betoni- ja teräsrunkorakenteet, mittava talotekniikka sekä usean erilaisen tilatyypin vaatimukset täyttävät tilat, kuten elokuvasalit, keittiötilat, ravintolatilat ja laajat yleisötilat", summaa hanketta Kulttuurikasarmin rakentamisesta vastaavan SRV:n toimitusjohtaja Saku Sipola.

BioRex Kulttuurikasarmi houkuttelee uniikilla elokuvakokemuksella

Yksi Kulttuurikasarmin suurimmista vetonauloista on elokuvateatteri BioRex Kulttuurikasarmi. Elokuvasalit on rakennettu niin kutsuttuna box-in-box -rakenteena ääneneristysvaatimusten vuoksi. Jokaiseen tilaan on räätälöity oma huoneakustiikkansa, saleissa on RGB-laserprojektoreita ja maailmalla hyväksytetty Dolby Atmos -äänijärjestelmä.

”Talotekniikan osuus hankkeesta on ollut merkittävä ja se on tuonut omat erityispiirteensä peruskorjaukseen, kun kaapelia ja tekniikkaa on ujutettu vanhan rakennusrungon rajaamiin kapeisiin ja ahtaisiin tiloihin. Myös AV-laitteiden osuus tekniikasta on mittava”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Janne Helander SRV:ltä.

Kolmen salin teatteri satsaa parhaaseen mahdolliseen elokuvakokemukseen. Salit ovat kapasiteeteiltaan 120, 65 ja 65. Istuimet ovat sohvia, penkkejä sekä recliner-tuoleja, ja pöydät mahdollistavat ravintolamaailman antimista nauttimisen.

"Kulttuurikasarmi on ainutlaatuinen elokuvateatteri niin BioRex Cinemasille kuin myös koko elokuva-alan näkökulmasta. Sijainti Helsingin ydinkeskustassa, historiallisesti ja kulttuurillisesti arvokkaassa Lasipalatsikorttelissa, antaa meille poikkeukselliset lähtökohdat toimintaan. Tässä elokuvateatterissa kävijä voi nauttia ainutlaatuisesta yhdistelmästä: huipputason tekniikasta, istumismukavuudesta sekä normaalista poikkeavasta ohjelmistosuunnittelusta, jossa lähtökohtana on valikoituja laatuelokuvia aikuiselle yleisölle", sanoo BioRex Cinemasin toimitusjohtaja Aku Jaakkola.

Kulttuurikasarmin rakennuksen omistavan Konstsamfundetin toimitusjohtaja Stefan Björkman toteaa, että mittava panostus on tärkeää erityisesti kaupunkilaisten ja Helsingin vetovoiman näkökulmasta.

”Panostuksellaan Kulttuurikasarmiin, Lasipalatsiin ja Amos Rexiin, sekä Lasipalatsitoriin, Konstsamfundet haluaa tarjota nuorille ja vanhemmille kaupunkilaisille jotakin uutta ja innostavaa. Helsinki saa valmistuneen Lasipalatsikorttelin myötä uuden ydinkeskustan, johon taide, kulttuuri ja viihde tuovat vilkasta elämää vuoden ympäri", Björkman sanoo.

Kulttuurikasarmin taustalta löytyvät merkittävät kotimaiset toimijat: kasarmirakennuksen ja Lasipalatsin omistava Lasipalatsinkortteli Oy (Föreningen Konstsamfundet r.f,:n tytäryhtiö), NoHo Partners Oyj, BioRex Cinemas Oy sekä Kulttuurikasarmi Oy. Kulttuurikasarmin rakentamisesta vastaa SRV ja suunnittelusta Arkkitehtitoimisto Sarc Oy.

Lisätiedot:
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Katja Viitalähde-Annala, tiedottaja, Kulttuurikasarmi, puh. 050 395 6084, katja.viitalahde@cestlavie.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Kulttuurikasarmi

Jakelu:
Tiedotusvälineet

Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram

SRV lyhyesti

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 770,1 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.

SRV – Elämäsi rakentaja