• SRV Yhtiöt Oyj/

Kuopiossa juhlistettiin Varastokirjaston peruskiven muurausta ja harjannostajaisia – uuteen rakennukseen 135 kilometriä hyllyjä

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      24.5.2024  KLO 15.30

Senaatti-kiinteistöt rakennuttaa Kuopion Hiltulanlahteen parhaillaan uutta Varastokirjaston toimitaloa. Tänään 24.5. juhlistettiin rakennuksen peruskiven muurausta ja harjannostajaisia. SRV:n rakentaman toimitalon rakennustyöt ovat edenneet talotekniikan ja kirjaston mittavan hyllyjärjestelmän asennuksiin. Uudet tilat otetaan käyttöön vuoden 2025 alussa.

”Hanke etenee suunnitellun aikataulun mukaan ja budjetissa. Yhteistyö SRV:n kanssa on sujunut hienosti ja mikä tärkeintä, Varastokirjasto on osallistunut hankkeeseen tiiviisti. Hanke on Varastokirjastolle merkittävä, mutta tässä ajassa sillä on myös tärkeä rooli Kuopion alueen rakennusalan työllistäjänä,” sanoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Tuomas Koivumäki.

Varastokirjasto on valtakunnallisesti ainutlaatuinen toimija. Se on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtakunnallinen kirjasto, joka vastaanottaa ja säilyttää suomalaisista kirjastoista siirrettävää aineistoa sekä asettaa sen tarvitsijoiden käyttöön. Varastokirjaston asiakkaita ovat muut kirjastot ja tietopalveluyksiköt, esimerkiksi yritysten tietopalvelut.

”Tätä hanketta ei olisi voitu toteuttaa ilman opetus- ja kulttuuriministeriön merkittävää panostusta varastokirjastotoiminnan kehittämiseen. Erikoiskirjastona Varastokirjaston toiminta poikkeaa perinteisestä kirjastosta. Uudet tilat onkin suunniteltu niin, että työvaiheet ovat sujuvia ja kokoelmatilat mahdollistavat tulevien vuosien aineistokarttuman. Henkilökunnan asiantuntemus on huomioitu tilasuunnittelussa”, Varastokirjaston kirjastonjohtaja Johanna Vesterinen toteaa.

Juhlatilaisuudessa Varastokirjaston peruskiveen muurattiin perinteiden mukaisesti kohteen pääpiirustukset, päivän Savon Sanomat, laki ja asetus Varastokirjastosta ja käytössä olevat metallirahat. Lisäksi peruskiveen talletettiin Hiltulanlahden koulun piirustus- ja runokilpailujen voittajatyöt. Peruskiven muuraus on rakentamisen perinne, jonka ajatus on tallettaa tuleville sukupolville tietoa nyky-yhteiskunnasta.

135 kilometriä hyllyjä ja 2,4 miljoonan teoksen kokoelma

Alkuvuoden aikana työmaalla on tehty lattiatöitä. Sekä maanvaraiset lattiat että pintabetonilattiat valmistuivat maaliskuussa. Haastavan talven takia marraskuussa alkaneet vesikattotyöt venyivät maaliskuulle.

Työmaan yksi merkittävimmistä työvaiheista, kokoelmatilojen hyllyjen asennus, aloitettiin suunnitellun aikataulun mukaisesti vappuviikolla. Nyt hyllyistä on asennettu noin 15 prosenttia. Yhteensä rakennukseen asennetaan 135 kilometriä hyllyjä, ja työvaihe kestää lähes puoli vuotta.

”Alkuvuosi oli kriittisten työvaiheiden aikaa. Saimme tiukasta aikataulusta huolimatta sekä toisen kerroksen talotekniikan että lattiatyöt valmiiksi niin, että hyllyasennukset päästiin aloittamaan suunnitelman mukaan toukokuun vaihteessa. Nyt käynnissä ovat ensimmäisen kerroksen talotekniikkatyöt, ja toimisto-osan alakattotyöt on tarkoitus aloittaa kesäkuun alussa. Tällä hetkellä työskentelemme 40 rakentajan vahvuudella”, kertoo SRV:n työmaapäällikkö Miika Mikkola.

Kokoelmatilaan rakennettava hyllyjärjestelmä on keskeinen osa hanketta. Hyllyjä tarvitaan Varastokirjaston käyttökokoelman säilyttämiseen. Kokoelma pitää sisällään noin 2,4 miljoonaa teosta ja kasvaa vuosittain jopa 1,5 hyllykilometrin verran. Kokoelman vanhimmat teokset ovat 1800-luvulta asti.

Varastokirjaston uusi toimitalo valmistuu vuoden 2024 lopulla, ja tilat otetaan käyttöön vuoden 2025 alussa.

Kaksikerroksisen, noin 10 000 bruttoneliötä kattavan toimitalon pituus on 95 metriä ja leveys 66 metriä. Mittakaavaltaan se vertautuu täysimittaiseen jalkapallokenttään. Ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevat aineiston vastaanottolaiturit, kokoelmatilat, kirjaston asiakaspalvelu, tutkijantila sekä toimistotilat. Toisesta kerroksesta löytyvät kokoelmatilat sekä ilmanvaihtokonehuone. Tilojen suunnittelussa on huomioitu esteettömyys ja toiminnallisuus.

Hankkeen kustannukset ovat noin 20 miljoonaa euroa. Senaatin päästövähennystavoitteiden mukaisesti myös Varastokirjaston uuden toimitalon tavoite on 25 prosenttia pienempi hiilijalanjälki niin sanottuun normaalirakentamiseen verrattuna.

Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220,
heidi.tetteh@srv.fi
Rakennuttajapäällikkö Tuomas Koivumäki, Senaatti-kiinteistöt, puh. tuomas.koivumaki@senaatti.fi

Hankkeen työmaasivut: https://www.srv.fi/srv-yrityksena/tyomaat/2928-varastokirjasto/
Tutustu hankkeeseen: https://www.senaatti.fi/hankkeet/kuopion-varastokirjasto/
Varastokirjaston verkkosivut: https://varastokirjasto.fi/

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Harri Luostarinen

Facebook   LinkedInX  Instagram

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 800 SRV:läisen lisäksi työllistimme noin 3 300 kumppanin verkoston.