• SRV Yhtiöt Oyj/

Laakson yhteissairaalan infratöiden toinen vaihe käynnistyy kerryttäen SRV:n tilauskantaa 101 miljoonalla eurolla

SRV YHTIÖT OYJ                          SIJOITTAJAUUTINEN                 1.2.2024 KLO 10.30

SRV, Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala, Laakson LATU -ryhmittymä, Unitas-ryhmittymä ja Granlund ovat allekirjoittaneet Laakson yhteissairaalan infratöiden toista vaihetta koskevan tilauksen. Tilaus on arvoltaan noin 109 miljoonaa euroa, josta SRV:n osuus on 101 miljoonaa euroa. Helmikuulle 2024 kirjattava tilaus vahvistaa entisestään SRV:n tilauskantaa, jonka arvo ylitti viime vuoden lopussa miljardi euroa. Työt käynnistyvät välittömästi.

Tilaus on osa Laakson yhteissairaala -hankkeen noin 800 miljoonan euron sopimusta, joka kirjataan SRV:n tilauskantaan vaiheittain vuosien 2022–2030 aikana. Hanke ei sido SRV:n omaa pääomaa. Vastaavia julkisia urakoita ovat mm. Kansallismuseon lisärakennus Helsingissä ja Lappeenrantaan toteutettava monitoimitalo Sammontalo.

Laakson yhteissairaalan infratyöt ovat tällä hetkellä SRV:n infrarakentamisen merkittävin hanke

Nyt solmittuun infratöiden tilaukseen kuuluu ensimmäisessä vaiheessa louhittujen ja rakennettujen maanalaisten tilojen betonirakenne ja varustelu sekä taloteknisiä töitä.

”Infratöiden ensimmäinen toteutusvaihe on edennyt työmaalla suunnitellusti samalla kun toista vaihetta on valmisteltu ja kehitetty huolella. Huolellisella pohjatyöllä on haluttu varmistaa vaativan infratyövaiheen onnistuminen toteutusvaiheessa” kertoo allianssin projektipäällikkö, SRV:n yksikönjohtaja Ossi Inkilä.

”Infratöiden kehitysvaiheen aikana on haettu yhdessä allianssikumppaneiden kanssa huolellisesti parhaita ratkaisuja laadullisten ja taloudellisten tavoitteiden täyttämiseksi. Samaan aikaan on kehitetty myös hankkeen muita osaprojekteja yhteistyön sujuessa erinomaisesti,” toteaa Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaalan toimitusjohtaja Marko Virtanen.

Työmaan lajitteluaste lähes 99%

Rakennustyömaalla syntyvät jätteet lajitellaan hyötykäyttöä edistävästi jo työmaalla ja materiaalit kierrätetään mahdollisimman kattavasti. Tällä hetkellä työmaan jätteiden lajitteluaste on lähes 99%. Tämä on poikkeuksellisen hyvä tulos, sillä esimerkiksi EU:n taksonomialuokituksen raja-arvo on 70%.

Huhtikuussa 2021 SRV on tiedottanut pörssitiedotteella allianssisopimuksen solmimisesta ja hankkeen arvon olevan noin 730 miljoonaa euroa. Kustannusten noustua ajankohdasta, jolloin tilaajan ensimmäiset kustannusarviot ovat valmistuneet, hankkeen arvo SRV:lle on tällä hetkellä noin 800 miljoonaan euroa.

Ossi Inkilä, Laakson yhteissairaalan allianssin projektipäällikkö, yksikönjohtaja Toimitilat PKS, SRV, puh. 040 708 2253, ossi.inkila@srv.fi

Heli Pulkkinen, viestinnän asiantuntija, SRV, puh. 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi

Marko Virtanen, toimitusjohtaja, Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala, puh. 040 139 4300, ext-marko.virtanen@hus.fi

Sari Korolainen, viestintäpäällikkö, Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala, puh. 040 841 3600,

ext-sari.korolainen@hus.fi

Tutustu hankkeeseen: https://laaksonyhteissairaala.fi/

Tilaaja: Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala (Helsingin kaupunki ja HUS)

Päätoteuttaja: SRV

Pää- ja arkkitehtisuunnittelu: Laakson LATU (Arkkitehtitoimisto Tähti-Set, AW2-Arkkitehdit, Lukkaroinen Arkkitehdit ja UKI Arkkitehdit)

Rakenne-, geo- ja kalliosuunnittelu: Unitas (AFRY Finland, A-Insinöörit)

LVISA-suunnittelu, energia- ja elinkaarisuunnittelu: Granlund

Tiedotteen kuvat: Laakson LATU (Arkkitehtitoimisto Tähti-Set, AW2-Arkkitehdit, Lukkaroinen Arkkitehdit ja UKI Arkkitehdit) ja Destia

Facebook   LinkedInX  Instagram

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 770,1 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 800 kumppanin verkoston.