Lasse Männistö kaupunkiseminaarissa:”Helsinki, meillä on ongelma!”

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtajan Lasse Männistön mukaan Helsingin asuntomarkkinoilla on vakava ongelma, jonka ratkaisemiseen on sitouduttava nyt. Männistö esitteli ratkaisunsa SRV:n järjestämässä avoimessa seminaarissa, jossa heräteltiin keskustelua tulevaisuuden kaupunkiasumisesta.

”Kahden viime vuosikymmenen aikana asuntojen reaalihinnat Helsingissä ovat suoraan sanottuna räjähtäneet. Nousu verrattuna muun Suomen hintoihin on ollut mieletöntä”, Männistö sanoi puheenvuorossaan.

Kehityksen tuloksena helsinkiläisen keskiansiolla on saanut hankittua vuosi vuodelta vähemmän asuinneliöitä. Ellei ongelmaa saada taltutettua, hyvän elämän edellytykset kärsivät myös muualla Suomessa. ”Jos helsinkiläisten asuinkulut on katettava maksamalla korkeampia palkkoja, täällä toimivien yritysten kilpailukyky laskee. Esimerkiksi Berliinissä asumisen hinta on vain puolet Helsingistä.”

Männistö tarjosi selkeitä ratkaisuja ongelmaan. Helsinkiin tarvitaan rohkeasti sekä korkeampaa asuntorakentamista, täydennysrakentamista että ydinkaupungin laajentamista uusille alueille. Lisäksi väylien varsille rakentamalla tulisi luoda verkostomainen, julkiseen liikenteeseen nojaava kaupunki. Päättäjien tehtävä on sitoutua siihen, että tämä tehdään mahdolliseksi, Männistö listasi.

Rakennusyhtiö SRV:n järjestämän avoimen kaupunkiseminaarin tarkoituksena oli herättää ja koota keskustelua tulevaisuuden kaupungeista, asumisesta ja elämisestä. Seminaari kokosi yhteen kaupunkisuunnittelun ja kaupunkikulttuurin eri toimijoita sekä asiasta kiinnostuneita kaupunkilaisia. Tilaisuudessa pitivät puheenvuoron Lasse Männistön lisäksi arkkitehti Tuomas Toivonen, kaupunkitutkija Annukka Jyrämä sekä arkkitehti Hella Hernberg.

”Tarvitsemme ennakkoluulotonta keskustelua uudenlaisesta kaupunkilaisuudesta ja kaupunkiympäristöstä. Uudenlaisille kaupunkialueille, kuten Suomen ensimmäiselle tornitaloalueelle Kalasataman keskukseen, rakentuu myös luontevasti uudenlaista kaupunkikulttuuria. Tornitalo on eräs ilmentymä sosiaalisesta mediasta, jossa muodostetaan kavereiden kanssa toiminnallisia verkostoja. Kodin toiminnot laajenevat asuinympäristön yhteistiloihin, jolloin myös perinteinen neliöhinta-ajattelu menee uusiksi”, SRV:n viestintäjohtaja Taneli Hassinen toteaa.

SRV Yhtiöt Oyj

Lisätietoa:

Taneli Hassinen, viestintäjohtaja, SRV, puh. 040 504 3321

Puhujien esitykset ja esitysten tiivistelmät löytyvät osoitteesta www.torniasuminen.fi
Videotallenne koko seminaarista löytyy osoitteesta http://bit.ly/srv-seminaari