• SRV Yhtiöt Oyj/

Matinkylän lukion rakennustyöt valmistuneet – elinkaariviisas lukio 900 opiskelijalle aloittaa tänään toimintansa

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      07.02.2024  KLO 09.00

SRV:n toteuttaman Espoon Matinkylän lukion ja liikuntahallin rakennustyöt kauppakeskus Ison Omenan länsipuolella on saatu päätökseen. Uusi lukio tarjoaa muuntojoustavat ja energiatehokkaat tilat noin 900 lukio-opiskelijalle. Hanke toteutettiin yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana, joiden osuus SRV:n vahvistuneesta tilauskannasta on merkittävä. Opiskelu uudessa lukiorakennuksessa alkaa tänään 7. helmikuuta. Espoon kaupungin Tilapalvelut-liikelaitos toimi yhtiön omistaman kohteen rakennuttajana.

Hanke käynnistyi kehitysvaiheella lokakuussa 2020 ja rakentaminen käynnistyi loppuvuodesta 2021. Työmaalla työskenteli parhaimmillaan noin 140 henkeä.

”Matinkylän lukio- ja liikuntahallihankkeen toteutus eteni tiiviissä yhteistyössä hankkeen osapuolten kanssa aina kehitysvaiheen alusta lähtien. Uusi lukiorakennus noudattaa hienosti elinkaariviisauden periaatteita – se on energiatehokas, muuntojoustava ja elinkaaren tarpeet huomioiva. Valmistuneet tilat tukevat hienosti hankkeelle asetettuja tavoitteita”, kertoo SRV:n yksikönjohtaja Marko Räisänen SRV:ltä.

”Olemme viime vuosina rakentaneet useita Matinkylän lukion kaltaisia moderneja koulurakennuksia. On hienoa olla mukana rakentamassa tulevaisuuden elinkaariviisaita oppimisympäristöjä. Onnistuneen toteutuksen keskiössä on turvallisuuden, aikataulun ja laadun johtaminen. Parhaillaankin toteutamme kouluhankkeita ympäri Suomen”, Räisänen jatkaa.

Elinkaariviisaat ratkaisut keskiössä

Hankkeen tavoitteena on alusta lähtien ollut rakennuksen energiankulutuksen ja ympäristökuormituksen vähentäminen. Hanke täyttääkin EU-taksonomian mukaiset arviointikriteerit. Jo rakentamisen alussa työmaalla otettiin käyttöön maalämpö, mikä mahdollisti uusiutuvan energian hyödyntämisen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sekä laadukkaan olosuhdehallinnan ja energian optimaalisen käytön jo rakennusaikana.

Rakennuksen maalämpöjärjestelmä tuottaa lämpöä ja viilennystä taloudellisesti tarpeen mukaan ja ohjaa kesällä ylimääräistä lämpöä takaisin maaperään. Maalämpökaivoja on porattu yhteensä lähes 8 kilometriä noin 400 metrin syvyyteen. Lisäksi lukion katolle on asennettu aurinkopaneeleja, jotka tuottavat puhdasta energiaa rakennuksen käyttöön.

”Matinkylän lukion tuleva rakennus täytti kaikki Espoon kaupungin hiilineutraaliustavoitteet jo työmaa-aikana. Tämän lisäksi se vastaa kaikkiin vaatimuksiimme myös pienen energiakulutuksen osalta”, toteaa Tilapalvelut-liikelaitoksen toimitusjohtaja Maija Lehtinen.

Tulevaisuuden tilat ja moderni opetusteknologia

Matinkylän lukioon on toteutettu muuntojoustavia oppimisympäristöjä, jotka mukautuvat tulevaisuuden eri tarpeisiin. Viisikerroksisen uudisrakennuksen laajuus on noin 11 000 bruttoneliömetriä ja tarjoaa monipuolisia tiloja ja viimeisintä opetusteknologiaa. Rakennuksen yhteyteen on toteutettu Espoon suurin kilpailutoiminnan mahdollistava liikuntahalli ja oma kuntosali. Rakennuksen tekninen edistyksellisyys takaa puhtaan sisäilman sekä turvalliset ja terveelliset tilat.

Koulun vaalea ilme ja arkkitehtuuri perustuvat Lahdelma & Mahlamäki Arkkitehdit ehdotukseen Lyhty. Rakennuksen lasijulkisivujen ansiosta sisätilat ovat valoisia ja rakennus aukeaa ympäristöönsä.

Lisätiedot:
Marko Räisänen, yksikönjohtaja, SRV, puh. 040 684 4888, marko.raisanen@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Maija Lehtinen, Tilapalvelut-liikelaitos, Espoon kaupunki, maija.lehtinen@espoo.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

Jakelu:
Tiedotusvälineet

Facebook   LinkedIn   X   Instagram

SRV lyhyesti

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 800 kumppanin verkoston.

SRV – Elämäsi rakentaja