Metsä Groupin Äänekosken Kerto LVL -tehdas harjakorkeudessa

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      14.8.2024   KLO 14.00

Metsä Groupin Äänekosken Kerto LVL -tehdas harjakorkeudessa

Metsä Groupin Kerto LVL -tehdashanke etenee suunnitellusti Äänekoskella ja tehdas on saavuttanut harjakorkeutensa. Tehtaan harjannostajaisia vietettiin tänään keskiviikkona 14.8.2024. Harjannostajaiset on perinteinen työmaajuhla, jota vietetään kun vesikatot ovat valmiit ja rakennukset harjakorkeudessa. Tilaisuuden juhlapuheet pitivät Metsä Woodin toimialajohtaja Jaakko Anttila, tehdasprojektin johtaja Eero Lampola, ja SRV:n toimitusjohtaja Saku Sipola. Yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana toteutettavan tehdashankkeen rakennustyöt saadaan päätökseen ensi vuoden syksyllä ja tuotannon arvioidaan käynnistyvän syksyllä 2026.

”Kerto LVL -tehtaan rakentaminen Äänekoskella on edennyt turvallisesti ja laadukkaasti suunnitelmien mukaan. Tämän suuruusluokan rakennusprojekti vaatii huippuosaamista ja saumatonta yhteistyötä eri osapuolten välillä, ja haluankin kiittää jokaista hankkeeseen osallistunutta yhteistyökumppania, jonka ansiosta hanke on edennyt tähän pisteeseen”, sanoo Metsä Woodin toimialajohtaja Jaakko Anttila.

”Yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka on osoittautunut erinomaiseksi hankemuodoksi, kun toteutetaan asiakkaan moderneihin tuotantoprosesseihin soveltuvia tehdastiloja. Metsä Group on edelläkävijä teollisuuden siirtyessä yhteistoiminnallisiin hankemuotoihin rakennusinvestoinneissaan. Tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä asiakkaan ja osaavan suunnittelijatiimin kanssa hanke on edennyt jo yli puolivälin. Tästä hankkeesta syntyviä oppeja hyödynnämme täysimääräisesti myös Metsä Groupin Rauman tehdasalueelle suunniteltavan uuden noin 20 000 neliömetrin laajuisen kuitutuotetehtaan kehitysvaiheessa”, toteaa SRV:n toimitusjohtaja Saku Sipola.

Massiivinen rakennus etenee aikataulussaan

Mittavan kokoisen Kerto LVL -tehtaan pinta-ala on viisi hehtaaria. Pituutta rakennuksella on 400 metriä ja leveyttä 150 metriä. Työmaa etenee hyvin aikataulussaan ja kertopuutehtaan rakentaminen on nyt noin puolivälissä. Parhaillaan alueella ovat käynnissä sisävaiheen työt. Mittava rakennus on jaettu kuuteen eri lohkoon, joissa työt etenevät vaiheittain. Myös maanrakennusurakka jatkuu lähes hankkeen loppuun asti.

Kertopuutehtaan toteuttaminen on vaativaa teollisuusrakentamista, jossa tarvitaan tarkkuutta ja ymmärrystä tilaajan tarpeista. Esimerkiksi parhaillaan käynnissä oleva betonirakentaminen on kohteessa haastavaa, kun tehdään tehdashalliin mittatarkkuutta vaativia konepetejä ja vesitiiviitä hautomoaltaita.

Parhaillaan työmaan vahvuus on korkeimmillaan, työmaalla työskentelee noin 200 henkilöä. Yhteensä työmaalla työskentelee koko hankkeen aikana jopa tuhat työntekijää. Arviolta puolet työntekijöistä tulee Keski-Suomen alueelta.

Valmistuessaan tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on noin 160 000 kuutiota kertopuuta, mikä kasvattaa Metsä Groupin Kerto LVL -kapasiteettia noin 50 prosenttia. Puuviiluista valmistettu Kerto LVL on korkean jalostusarvon rakennusmateriaali. Lujat Kerto LVL -tuotteet ovat materiaalitehokas ratkaisu lisätä puun käyttöä rakentamisessa ja ne varastoivat hiiltä koko elinkaarensa ajan. Kertopuu soveltuu erinomaisten teknisten ominaisuuksiensa vuoksi hyvin monipuoliseen rakentamiseen, esimerkiksi elementteihin ja moduulirakentamiseen.

Kertopuutehdasprojektin etenemistä voi seurata web-kameroiden suoran lähetyksen kautta osoitteessa https://www.metsagroup.com/fi/metsawood/metsa-wood/projects-fi/webkamerat/.

Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi

Maiju Hytönen, viestintäpäällikkö, Metsä Wood, puh. 050 542 9304, maiju.hytonen@metsagroup.com
Jaakko Anttila, toimialajohtaja, Metsä Wood, puh. 050 406 0614, jaakko.anttila@metsagroup.com

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

Facebook  LinkedIn  X  Instagram

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 800 SRV:läisen lisäksi työllistimme noin 3 300 kumppanin verkoston.