• SRV Yhtiöt Oyj/

Pääomamarkkinapäivä: Kotimaan kannattavuutta parannettu määrätietoisella työllä, Venäjän hankkeet etenevät suunnitellusti

SRV YHTIÖT     PÖRSSITIEDOTE     22.5.2014

SRV järjestää tänään 22.5.2014 Pietarissa pääomamarkkinapäivän analyytikoille ja institutionaalisille sijoittajille. Tilaisuudessa on johdon esityksiä SRV:n konsernistrategiasta, kotimaan liiketoiminnasta, tilanteesta ja näkymistä Venäjällä sekä kauppakeskusliiketoiminnasta Venäjällä. Ohjelma sisältää myös vierailut viime elokuussa avatussa Pearl Plaza -kauppakeskuksessa ja vuonna 2016 valmistuvan Okhta Mall -kauppakeskuksen työmaalla.

Kotimaan kannattavuusparannuksen taustalla määrätietoinen työ

SRV:n kotimaan liiketoiminnan strategia perustuu taustaoletuksiin, joiden mukaan asuinrakentaminen Suomessa keskittyy kasvukeskuksiin, hyvien liikenneyhteyksien äärelle, toimitilarakentaminen keskittyy julkiseen rakentamiseen ja ikääntyvä toimitilarakennuskanta synnyttää korjausrakentamisen markkinat.

Joustava toimintamalli on SRV:n vahvuus ja SRV on vaikeassa rakentamisen markkinatilanteessa keskittynyt kannattavuuden parantamiseen. Kotimaan liiketoiminnan liikevoitto lähes kaksinkertaistui 6,6 miljoonaan euroon vuoden ensimmäisellä kvartaalilla. Tämä tulosparannus perustui tehtyihin toimenpiteisiin urakoinnin kannattavuuden parantamiseksi ja keskittymiseen strategian mukaisesti SRV:n omien hankkeiden käynnistämiseen. SRV on luonut selkeän ja kriittisen fokuksen liiketoiminnoista, joihin pyritään ja niistä, joihin ei pyritä. Liiketoiminnan rakenteeseen on kiinnitetty erityistä huomiota. SRV on keskittynyt määrätietoisesti korkeamman jalostusarvon hankkeisiin, joissa SRV:n omakehitteistä osuutta on voitu kasvattaa. Kiinteähintaiseen urakointiin on suhtauduttu kriittisesti, ja työmaatoteutuksen hallintaa ja hankintatointa on kehitetty määrätietoisesti. Toimien seurauksena myös kotimaan tilauskanta on vahvistunut sekä viime vuoden maaliskuusta että vuodenvaihteesta.

SRV:n kärkihankkeet pääkaupunkiseudulla ovat toimitilapuolella Lentoaseman asemarakennus, Stockmannin logistiikka, Jorvin sairaalan päivystyslisärakennus, HUSLab, Koivusaaren metroasema, VTT Ydinturvatalo, Kalasataman julkinen rakentaminen, Opinmäen kampus, Tapiolan Keskuspysäkointi, sekä asuntohankkeista Vantaan Lehtikallio, Nihtisilta, Suurpelto ja Revontuli.

Pearl Plaza -kauppakeskus onnistunut, Okhta Mall etenee suunnitelmien mukaan

Strategiansa mukaan SRV keskittyy Venäjällä Pietarissa ja Moskovassa kauppakeskushankkeiden kehittämiseen ja kiinteistömanageeraukseen. Huolimatta Venäjän taloutta varjostavista uutisista elokuussa avatun Pearl Plaza -kauppakeskuksen kävijämäärät ovat kasvaneet vahvasti. Sekä kauppiaat että kuluttajat pitävät keskusta hyvin onnistuneena.

Myös viime vuoden elokuussa käynnistynyt rakentaminen Okhta Mall -kauppakeskuksen työmaalla on edennyt suunnitelmien mukaan ja keskus avautuu suunnitellusti vuonna 2016. Okhta Mallin vuokralaishankinta on edennyt hyvin ja hankkeen pankkirahoitus saadaan päätökseen kesän 2014 kuluessa. Ruplan heikentynyt arvo on lyhyellä aikavälillä vaikuttanut positiivisesti, kun SRV:n rakentamisen kustannukset lasketaan ruplissa ja liiketilavuokrat euroissa.

SRV hyödyntää kauppakeskusosaamistaan koko arvoketjussa ja toimii Venäjällä myös kiinteistömanageeraajana. SRV perusti kauppakeskusten REAM-toiminnon vuonna 2013 säilyttääkseen tuntuman koko arvoketjuun. Tällä hetkellä manageerauksessa olevat kohteet ovat Pearl Plaza -kauppakeskus, olemassa oleva Okhta City -toimistokompleksi ja -varastot sekä Eightedges -toimistokompleksi, jonka manageeraus alkaa syksyllä 2014. Vuokralaishankinta puolestaan tukee myös tulevien kauppakeskusten hankekehitystä. Moskovan lähialueelle kaavailtavan Promenad-kauppakeskuksen suunnittelu on käynnissä.

Jatkamalla strategiansa toteutusta Venäjällä SRV voi vahvistaa kilpailuasemaansa.

Pääomamarkkinapäivän esitysmateriaali julkaistaan osoitteessa www.srv.fi/sijoittajat.

SRV Yhtiöt Oyj

Taneli Hassinen