Rakentamisen Ruusu 2012 SRV:n rakentamalle Kaisa-talolle

SRV:n rakentama ja useita palkintoja kerännyt Kaisa-talo sai uuden sulan hattuunsa, kun Helsingin rakennuslautakunta palkitsi kohteen vuoden 2012 Rakentamisen Ruusulla tiistaina 22.1.2013. Rakennuslautakunnan palkinto myönnettiin upeasti punatiiltä ja lasia julkisivussaan yhdistelevän rakennuksen arkkitehtisuunnittelusta vastanneelle AOA-Antti Oiva Arkkitehdit Oy:lle.

Kaisa-talon arkkitehtuuri perustuu arkkitehti Vesa Oivan ja arkkitehti Selina Anttisen kilpailuvoittoon. Pääsuunnittelijana toimi arkkitehti Matti Huhtamies. Viime marraskuussa Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy voitti myös Jätkäsaareen rakennettavan puukaupunkikortteli Wood Cityn arkkitehtuurikilpailun Stories -ehdotuksellaan.

Haastava ja tinkimätön rakennushanke

SRV toteutti Helsingin Kaisaniemenkadulla sijaitsevan Kaisa-talon projektinjohtourakkana Helsingin yliopistolle ja rakennuksessa toimii yliopiston keskustakampuksen kirjasto. Yhtenäinen julkisivu kätkee taakseen sekä peruskorjattua vanhaa rakennusta että siihen saumattomasti yhdistyvää uudisrakennusta.

- Tämä oli haastava kohde sijaintinsa ja upeiden yksityiskohtiensa johdosta. Rakenteellisesti haastavia olivat esimerkiksi alimpien kerrosten pilarivahvistukset, julkisivun suuri kaaren muotoinen aukko sekä kirjastokerrokset puhkaisevat ja ylöspäin pienenevät, ellipsin muotoiset aukot. Ydinkeskustaolosuhteissa myös logistiikan suunnittelu vaatii erityishuomiota, projektipäällikkö Mirja Serenius kertoo.

SRV:n työmaa valittiin Rakennuslehden järjestämässä Vuoden Työmaa 2011 kilpailussa neljän parhaan joukkoon ansioituen muun muassa panostuksella työturvallisuuden ja harmaantalouden torjunnan kehittämiseen sekä tietomallin monipuoliseen hyödyntämiseen.

Kaisa-talon työmaalla pilotoitiin järjestelmää, jossa kulunvalvonta oli yhdistetty suoraan SRV:n omaan Verkostorekisteri-järjestelmään. Työmaahenkilöiden kulkukorttiin painettiin matkapuhelimella luettava koodi, jonka avulla henkilön tiedot työsuhteesta, pätevyyksistä ja kulkuluvista voitiin hakea reaaliaikaisesti Verkostorekisteristä. Järjestelmän avulla voidaan parantaa työturvallisuuden ja harmaan talouden valvontaa suoraan työmaalla. Pilotti herätti laajaa kiinnostusta ja sitä esiteltiin muun muassa 12 maan EU virkamiehille.

Useiden palkintojen Kaisa-talo

Kaisa-talon Kaisaniemenkadun puoleisen julkisivun näyttävä lasirakenne palkittiin vuonna 2012 Tasolasiyhdistyksen ja Suomen Arkkitehtiliiton Vuoden lasirakenne –palkinnolla. Rakennus sai vuonna 2012 myös ensimmäisenä rakennustaiteen edustajana vuodesta 1961 jaetun Kritiikin Kannukset palkinnon.

Upean arkkitehtisuunnittelun lisäksi raadit ovat kiittäneet korkealaatuista toteutusta ja tilaajan luottamusta alkuperäisen suunnitelmaan. Tinkimättömyydellä on synnytetty uutta ajatonta arkkitehtuuria Helsingin ydinkeskustaan.

SRV Yhtiöt Oyj

Mirja Serenius, projektipäällikkö, puh. 020 145 5524