REDIn kauppakeskuksen tonteista sopimukset Helsingin kaupungin kanssa

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     16.12.2015, KLO 11.50

REDIn kauppakeskuksen tonteista sopimukset Helsingin kaupungin kanssa

SRV:n Helsingin Kalasatamaan toteuttaman REDIn kauppakeskuksen tonteista solmittiin tiistaina 15. joulukuuta 2015 sopimukset Helsingin kaupungin kanssa. REDIn kauppakeskuksen rakennuttajien konsortion muodostaman kauppakeskus- ja pysäköintikiinteistöyhtiön sekä Helsingin kaupungin allekirjoittamat sopimukset kattavat kauppakeskuksen tontit, tonttien määräosat ja käyttöoikeusalueet, hallinnanjaot sekä pysäköintilaitoksen maan-alaisia osia koskevat maanvuokraukset. Sopimuskokonaisuus on arvoltaan 40 miljoonaa euroa. REDI kauppakeskuksen konsortion muodostavat SRV Yhtiöt Oyj, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, OP-Pohjola-ryhmä ja LähiTapiola Keskinäinen Henkivakuutusyhtiö ja LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö.

Allekirjoitetut asiakirjat perustuvat kaupungin ja SRV:n jo aiemmin solmimiin toteutus- ja esisopimuksiin ja ovat siten osa noin 150 miljoonan euron sopimuskokonaisuutta. Rakennustyöt väliaikaisesti vuokratulla REDIn työmaalla aloitettiin jo huhtikuussa. Toteutus- ja esisopimuksen mukaisia sopimuksia tullaan tekemään lähivuosina lisää tornitalojen rakentamisen edetessä.

”Rakennustyöt Suomen suurimmassa rakennushankkeessa eli REDIssä ovat edenneet jo pitkälle. Pysäköintilaitoksen louhintatyöt ovat jo loppusuoralla ja perustus- sekä runkotyöt on aloitettu. Ensimmäisen tornin porrashuone ja hissikuilut on toteutettu jo lähes 26 metrin korkeuteen asti. Kauppakeskuksen tilojen vuokraus etenee samaan aikaan suunnitellusti, ja myös ensimmäisten asuntojen ennakkomarkkinointi saadaan vauhdilla käyntiin heti ensi vuoden alussa”, hankekehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja Timo Nieminen toteaa.

Kalasatamaan kohoaa REDI-hankkeen edetessä lopulta yhteensä kahdeksan tornia, joista kuusi on asuintorneja. Korkein torni yltää jopa 132 metriin. Tornien juuressa, puistojen ja rantapromenadin ympäröimänä on kauppakeskus, joka avataan vuonna 2018. Kahden ensimmäisen asuintornin rakentamisen arvioidaan alkavan vuonna 2016, kauppakeskuksen rakennusvaiheen edettyä riittävän pitkälle. Ensimmäisen tornin arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Kokonaisuudessaan REDIn arvioidaan valmistuvan vuoden 2023 aikana markkinatilanteesta riippuen. Kauppakeskuksen, pysäköintilaitoksen ja tornien yhteenlasketun liikevaihdon arvioidaan nousevan yli miljardin euron.

Timo Nieminen, varatoimitusjohtaja, p. 040 042 4552
Päivi Kauhanen, viestintäjohtaja, p. 050 598 9560