REDIn työmaa lämpenee ainoana Suomessa uusiutuvasti biokaasulla

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     8.3.2016, KLO 9.00

REDIn työmaa lämpenee ainoana Suomessa uusiutuvasti biokaasulla

SRV:n Helsingin Kalasatamaan toteuttaman Suomen suurimman kaupunkirakentamiskohteen REDIn työmaalla käytetään lämmittämiseen puhdasta ja uusiutuvaa, kotimaista biokaasua. Työmaan lämmityksessä biokaasun käyttö on Suomessa uutta, sillä REDIn työmaa on Suomen ainoa biokaasua käyttävä työmaa. Biokaasun käyttö työmaalla aloitettiin vuoden alusta. Kolmen hehtaarin työmaa-alueen lämmittämiseen käytettävän biokaasun tarve on arvioitu vuositasolla olevan noin 8 000 MWh.

”Tällä hetkellä biokaasulla tuotettua lämpöä käytetään kauppakeskuksen kellarikerrokseen tulevan pysäköintilaitoksen tiloissa. Pysäköintilaitokseen rakennetaan maanvaraisia lattioita ja tässä rakennusvaiheessa biokaasulla toimivat puhaltimet puhaltavat lämmintä ilmaa pitäen maan lämpimänä”, kuvailee REDIn työmaapäällikkö Jukka Nikkola.

Biokaasu johdetaan työmaalle Gasumin kaasuverkosta, ja se on täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettua kotimaista biopolttoainetta. SRV:lläkin biokaasu on nyt ensimmäistä kertaa käytössä.

REDI on Suomen suurin käynnissä oleva kaupunkirakentamisen hanke. Kauppakeskuksen, pysäköintilaitoksen ja kaikkiaan kahdeksan tornin yhteenlaskettu liikevaihto nousee yli miljardin euron. REDIn kauppakeskus avataan syksyllä 2018. REDIn tornit nousevat Kalasatamaan vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, ja ensimmäisen asuintornin Majakan asukkaat pääsevät muuttamaan arviolta vuoden 2018 loppupuolella. REDI valmistuu kokonaisuudessaan vuoteen 2023 mennessä.

Jukka Nikkola, työmaapäällikkö, REDIn työmaa, SRV Rakennus Oy, jukka.nikkola@srv.fi
Heli Pulkkinen, tiedottaja, REDI-hanke, SRV Rakennus Oy, heli.pulkkinen@srv.fi

www.redi.fi