REDIssä korostetaan merkityksellisyyden kokemuksia taiteen avulla

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     24.5.2018, KLO 11.00

REDIssä korostetaan merkityksellisyyden kokemuksia taiteen avulla

SRV:n Helsingin Kalastamaan toteuttamaan kaupunkikeskus REDIin tulee merkittävä määrä julkiseen kaupunkitilaan sijoittuvaa taidetta. Taiteen tavoitteena on tehdä urbaanista, tiiviistä ja korkeasti rakennetusta ympäristöstä erityisen merkityksellinen REDIn tornitalojen asukkaille, kauppakeskuksen vierailijoille, ohikulkijoille sekä muille Kalasataman alueen asukkaille.

Suomen kasvukeskukset tiivistyvät kiihtyvällä vauhdilla. Siksi Suomessa tarvitaan edelläkävijöitä, jotka osaavat suunnitella ja rakentaa urbaania, korkeaa ja merkitykselliseksi koettavaa kaupunkia.

”REDIstä on tulossa Suomen urbaanein kaupunkikeskus, ja meidän tehtävämme SRV:ssä on palvella sen tulevia käyttäjiä ja asukkaita. Kaupunkikeskuksia kehittämällä haluamme tarjota parhaan asiakaskokemuksen. Siksi REDIin ollaan toteuttamassa merkittävä määrä julkiseen kaupunkitilaan sijoittuvaa taidetta. Haluamme paitsi rakentaa hyvää ympäristöä, myös herättää keskustelua siitä, miten se syntyy”, varatoimitusjohtaja Timo Nieminen SRV:ltä kertoo.

Taiteen koordinointi jo suunnitteluvaiheessa on nostanut teosten tekijät osaksi perinteisiä rakennusalan työryhmiä. Taiteen koordinoinnissa on otettu huomioon sen esteettisen arvon lisäksi taiteen rooli alueen merellisen, urbaanin ja teollisen kokonaiskokemuksen luojana, sekä sen arvo käytettävänä kaupunkiympäristön osana.

”Parhaimmillaan urbaani tila kertoo historiastaan, on omaleimainen ja käyttäjilleen merkityksellinen. Se tarkoittaa, että ihmiset kykenevät orientoitumaan alueella, he kokevat sen omakseen ja he voivat tuntea siitä poikkeuksellista innostusta ja ylpeyttä. Onnistuneessa kaupungissa virikkeitä, hyvää oloa, riemua, energiaa, oivalluksia ja huippukokemuksia saadakseen ei tarvitse mennä taidegalleriaan tai taidemuseoon”, sanoo Nieminen.

REDIn alueen taiteen mittakaava vaihtelee. Urbaanin mittakaavan mukaisten, poikkeuksellisen isojen pysyvien teosten rinnalla REDIin on tuotu ja tuodaan myös projektimaisia, väliaikaisia, yhteisöllisiä ja esimerkiksi valolla tehtyjä teoksia ja kokemuksia. Kaikkien tehtävä on eri tavoin luoda alueelle hyvää oloa, iloa ja oivallusta.

Kokonaisuudesta on jo valmistunut Kalasataman Terveyden ja hyvinvoinnin keskukseen sijoittuvat Suomen suurimmat mobilet, jotka on tehnyt taiteilija Jenni Rope. Seuraavina valmistuvat Maisema-arkkitehtitoimisto Maanlumon, Arkkitehtitoimisto HLP:n sekä kuvanveistäjä Pertti Kukkosen Valaskala-betoniveistokseksi muuttama ilmanvaihtokanava kaupunkikeskuksen edustalla, polkupyöräbaanalle sijoittuva taidemaalari Silja Rantasen 180-metrinen Helsinki-aiheinen maalaus, graffititaiteilija EGSin maalaukset parkkiluolassa sekä kansainvälistä mainetta keränneen keramiikkataitelija Heini Riitahuhdan osittain yhteisöllinen teos ensimmäiseen valmistuvaan tornitaloon. Kuvanveistäjä Hans Christian Bergin kansainvälisen kutsukilpailun voittajatyö Nereidi valmistuu kaupunkikeskuksen edustalle syyskuussa 2018.

Lisätiedot:
Timo Nieminen, varatoimitusjohtaja, 0400 424 552, timo.nieminen@srv.fi
Heli Pulkkinen, tiedottaja, 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi

REDI lyhyesti
SRV:n Helsingin Kalasatamaan toteuttama REDI muodostuu kantakaupungin suurimmasta kauppa- ja elämyskeskuksesta ja kahdeksasta tornitalosta. Kaikkien kahdeksan tornitalon hissi- ja porraskuilut on rakennettu samanaikaisesti pysäköintilaitoksen ja kauppakeskuksen rungon kanssa kauppakeskuksen katon tasolle saakka. Kaikkiaan REDIn torneihin valmistuu tulevina vuosina noin 2 000 asuntoa. Keskuksen alla on 2 000 auton pysäköintilaitos, joka on niin tornien asukkaiden kuin kauppakeskuksen asiakkaidenkin käytössä. Suomen suurimman kaupunkirakentamisen hankkeen REDIn rakennustyöt käynnistyivät keväällä 2015 ja jatkuvat arvioiden mukaan aina vuoteen 2023 saakka.

REDI kauppakeskus avataan syksyllä 2018 ja ensimmäisenä valmistuvaan tornitaloon, Majakkaan, asukkaat pääsevät muuttamaan keväällä 2019. Loput tornitalot valmistuvat vaiheittain vuoteen 2023 mennessä. REDIn toisen tornitalon, Loiston, rakentaminen on tarkoitus käynnistää kesän 2018 aikana. www.redi.fi

www.redi.fi

Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram