• SRV Yhtiöt Oyj/

Sijoittajaryhmän ja Tampereen kaupungin välille ehdollinen osakassopimus SRV:n kehittämän Kansi ja Areena -hankkeen toteutuksesta

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN     11.05.2017, KLO 10.00

SRV:n kehittämä Tampereen Kansi ja Areena -hanke on entistä lähempänä toteutumistaan, kun SRV ja hankkeen sijoittajakumppanit LähiTapiola-ryhmä ja OP Ryhmän vakuutus- ja eläkeyhteisöt sekä Tampereen kaupunki ovat sopineet monitoimiareenan osakassopimuksen sisällöstä. Nyt laadittu osakassopimus on ehdollinen. Sopimus edellyttää kaikkien osapuolten lopullista hyväksyntää ja sopimuksen täytäntöönpanon edellytysten täyttymistä, kuten kaupungin aiemmin hankkeesta tekemien päätösten lainvoimaisuutta, EU-komission hyväksyntää valtiontuelle ja rahoituksen varmistumista. Lopullisen investointipäätöksen arvioidaan syntyvän vuoden 2017 aikana.

SRV, LähiTapiola-ryhmä ja OP Ryhmän vakuutus- ja eläkeyhteisöt muodostavat hankkeen sijoittajaryhmän tasaosuuksin. Tavoitteena on, että sijoittajaryhmä yhdessä Tampereen kaupungin kanssa muodostaa areenakonsortion, joka rakennuttaa monitoimiareenan ja harjoitushallin. Lisäksi sijoittaryhmä rakennuttaa hankkeen muut osat eli asuintornit, hotellin, toimisto- ja liiketilat sekä pysäköintihallin. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuuden asuinkerrostalon rakennuttaminen Ranta-Tampellaan.

”Nyt laadittu ehdollinen osakassopimus sijoittajien ja Tampereen kaupungin välillä on tärkeä askel hankkeen etenemisen kannalta. Tampereen Kansi ja Areena -hankkeen ainutlaatuisuus muodostuu keskeisestä sijainnista hyvien liikenneyhteyksien äärellä sekä monipuolisista ravintola-, majoitus- ja viihdepalveluista sekä runsaasta ympärivuotisesta tapahtumatarjonnasta”, SRV:n varatoimitusjohtaja Timo Nieminen toteaa.

Tampereen Kansi ja Areena -hanke liittää toteutuessaan yhteen Tampereen itä- ja länsipuolen ja alue muodostaa uudenlaisen hybridikorttelin, jossa yhdistyvät asuminen, työskentely ja Suomen suurin, noin 13 000 katsojapaikan urheilu- ja tapahtuma-areena, sen yhteyteen rakennettava hotelli, ravintoloita ja muita viihtymiselle varattuja tiloja, kuten aiemmin tiedotettu Veikkauksen toinen kasino. Ensimmäisessä vaiheessa eteläiselle ratapihalle rakennetaan kansi, jonka päällä areena ja kaksi tornitaloa sijaitsevat. Toisessa vaiheessa sijoittajaryhmä rakennuttaa pohjoisen kannen sekä kolme tornitaloa. Kokonaisuudessaan kohteeseen tulee arviolta jopa tuhat asuntoa.

Hankkeen kokonaisarvo sisältäen monitoimiareenan, kannen asuintornit, toimisto- ja liiketilat, hotellin sekä Ranta-Tampellan asuintalot, on yhteensä yli 500 miljoonaa euroa. Eteläisen kannen ja areenan osalta rakennustyöt on tavoitteena aloittaa vuoden 2017 aikana. Tämänhetkisen aikataulusuunnitelman mukaan koko kokonaisuus olisi valmis vuonna 2023. Lopullinen aikataulu täsmentyy hankkeen investointipäätöksen yhteydessä.

Timo Nieminen, varatoimitusjohtaja, p. 040 042 4552, timo.nieminen@srv.fi (työmatkalla, tavoitettavissa klo 10–11 ja 17–18)
Ilkka Pitkänen, talous- ja rahoitusjohtaja, p. 040 667 0906,
ilkka.pitkänen@srv.fi