Siltasairaala-hanke vei voiton kansainvälisessä Tekla Global BIM Awards 2020 -kilpailussa

SRV YHTIÖT OYJ     UUTINEN      1.10.2020  KLO 14.00

Joka toinen vuosi järjestettävässä kansainvälisessä Tekla Global Building Information Modeling (BIM) Awards -kilpailussa palkitaan maailman vaikuttavimmat tietomallipohjaiset rakennushankkeet, joissa käytetään Tekla-ohjelmistoja. Siltasairaalan hanke vei voiton Julkiset hankkeet –kategoriassa.

Kilpailu on tarkoitettu projekteille, jotka hyödyntävät tietomalleja innovatiivisella tavalla. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 36 maasta yli 135 projektia, jotka olivat paikallisten Tekla BIM Awards 2019 ja 2020 -kilpailujen voittajia.

Alan asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi maailmanlaajuisen kilpailun voittajat. Raati arvioi projektit kiinnittäen huomiota yhteistyöhön, toteutukseen, innovatiivisuuteen ja rakennettavuuteen. "Voittajaprojekteissa yhdistyy täydellisesti teknologian hyödyntäminen uraauurtavilla tavoilla ja rohkeus rikkoa rajoja fiksumman ja tehokkaamman suunnittelu- ja rakentamisprosessin saavuttamiseksi” sanoo tuomariston jäsen Aarni Heiskanen.

”Siltasairaalaprojektissa on ollut poikkeuksellisen innostunut ja innovatiivinen ilmapiiri, yhteistyö TIETOmallitiimin ja työmaaorganisaation välillä on ollut avointa ja välitöntä. Työmaa on hyödyntänyt SRV:n uusia tietomallinnuksen työkaluja ja soveltanut niitä laajasti. Siltasairaala on todellakin voittonsa ansainnut.”, Maria Lennox SRV:n tietomallijohtaja kertoo.

Tietomalleilla on ollut tärkeä rooli Siltasairaala-hankkeen yhteistyössä, suunnittelun visualisoinnissa loppukäyttäjille sekä eri suunnittelualojen ja aliurakoitsijoiden koordinoinnissa koko suunnitteluprosessin ajan. Tehokas tiedonhallinta on ollut välttämätöntä, kun kohteessa on yhteensä 16 eri suunnittelualaa, ja 194 osamallia. Lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden ratkaisuja on käytetty, jotta tilaaja voi hahmottaa suunnitteluratkaisuja ja osallistua suunnitteluun. Rakennusvaiheessa tiimit jatkoivat tiedon jakamista ja jalostamista erilaisilla työkaluilla. Rakennesuunnittelu on tehty Tekla Structures - ja Tekla Model Sharing -ohjelmistoilla. Työmaalla tietomalleja on hyödynnetty mm. Dalux, SimpleBim, Solibri, SmartSheet ja PowerBI. Esim. Daluxin avulla parhaimmillaan yli sata urakoitsijaa pystyi hyödyntämään tietomalleja holvilla.  HUS Siltasairaala ja sädehoitotilojen laajennus muodostavat yhdessä noin 303 miljoonan euron arvoisen hankkeen, joka sisältää yli 8000 betonielementtiä ja yli 4 000 000 kiloa terästä.

”Mestareilla on tietomallit taskussa työmaalla ja asioita voi tarkastella paikan päällä ilman, että pitää käydä toimistolla koneelta katsomassa. Daluxin myötä tietomallien käyttö on tehostunut huomattavasti, mikä on johtanut myös työn tehostumiseen. Erityisesti Daluxin käytön keveys ja käyttämisen helppous on saanut käyttäjiltä kiitosta.” kertoo projekti-insinööri Tommi Koskinen Siltasairaalan työmaalta.

Hankkeessa: A-Insinöörit Suunnittelu Oy, HUS Kiinteistöt Oy, SRV Rakennus Oy, Team Integrated (AW2 Arkkitehdit Oy, Brunet Saunier Architecture S.A, Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy, Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy), Peikko Finland Oy, Konsulttiryhmä Granlund-Ramboll

Lisätietoa Tekla Global BIM Awardsista, kilpailuprojekteista ja voittajista saa: https://www.tekla.com/bim-awards/winners.

Lisätiedot:

Maria Lennox, tietomallijohtaja, p. 050 341 3334, maria.lennox@srv.fi

Katri Eskelinen, Brand Manager, p. 040 563 2342, katri.eskelinen@srv.fi

Tiedotteen liitteenä olevat kuvat: Tekla Global BIM Awards 2020

Jakelu:

Tiedotusvälineet

Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram

SRV lyhyesti

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Haluamme tarjota parhaan asiakaskokemuksen kaupunkikeskusten rakentajana ja olla alan innostavin työpaikka. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä vuodesta 2007 listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 1 061 miljoonaa euroa ja meillä työskentelee yli 1 000 ihmistä. Lisäksi työllistämme hankkeissamme lähes 4 000 alihankkijan verkoston.