SRV kehittää Pohjola-talolle uutta käyttöä

5.2.2014
Lehdistötiedote

SRV kehittää Helsingin Munkkivuoressa sijaitsevalle vakuutusyhtiö Pohjolan entiselle pääkonttorille ja sen lähiympäristölle uudenlaista käyttöä. Talo tyhjenee, kun nykyiset vuokralaiset OP-Pohjola ja Sanoma Magazines muuttavat pois vuonna 2015.

”Pääkaupunkiseudulla on runsaasti tyhjillään toimitilaa, joka on mielekästä ottaa uudenlaiseen käyttöön. Asumisen ja monipuolisten palvelujen yhdistelmä luo uudenlaista elämää kaupunkiin. Pohjola-talo ympäristöineen on hyvä esimerkki tällaisesta kaupunkitilan käytöstä”, SRV:n hankekehitysjohtaja Jouko Pöyhönen toteaa.

SRV yhdessä rakennuksen omistavan yhdysvaltalaisen kiinteistösijoitusyhtiö W.P. Careyn ja Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston kanssa ovat käynnistäneet arkkitehtuurikilpailun innovatiivisten ja toteutuskelpoisten ideoiden löytämiseksi kaavoitusta varten. Kilpailuun on kutsuttu kuusi suomalaista arkkitehtitoimistoa. Kilpailutyöt tulevat myös yleisön arvioitaviksi maaliskuussa ja kilpailun tulokset julkaistaan toukokuussa.

Kilpailulla tutkitaan mahdollisuuksia purkaa osia talosta ja korvata purettuja osia paremmin asumiseen soveltuvalla uudisrakentamisella. Osa rakennuksesta tulee säilymään ja säilyville osille etsitään uusia käyttötarkoituksia sekä tutkitaan mahdollisuuksia hyödyntää rakennuksessa olevia auditorioita, liikuntahallia, uima-allasta ja ampumarataa. Alueelle voi sijoittua asumisen lisäksi esimerkiksi kaupallista toimintaa ja toimistoja sekä sairaala- ja hyvinvointipalveluita.

”Talo on aiemmin ollut oma erillinen suljettu maailmansa. Nyt alue tulee avautumaan ja liittymään eri tavalla ympäröivään kaupunkiin. Kaupunkirakenne tulee myös tiivistymään. Muutos alueella tulee olemaan suuri niin visuaalisesti kuin toiminnallisestikin”, sanoo arkkitehti Anu Kuutti kaupunkisuunnitteluvirastosta.

1960-luvulla rakennettu Pohjola-talo muodostui alun perin 11-kerroksisesta toimistotornista ja sitä ympäröivästä jalustaosasta. 1980-luvulla pohjoispäähän rakennettiin uusi kuusikerroksinen torni ja rakennuksen jalustaosaa laajennettiin kampamaisesti Huopalahdentien suuntaan. Rakennus on varsin kookas, rakennettua pinta-alaa on yhdeksän hehtaaria.

SRV Yhtiöt Oyj

Jouko Pöyhönen, hankekehitysjohtaja, SRV, 040 528 2870
Anu Kuutti, projektipäällikkö, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto, 09 310 37348