SRV:lle noin 290 miljoonan urakkasopimus Keski-Suomen keskussairaalan toteuttamisesta

SRV YHTIÖT OYJ     PÖRSSITIEDOTE     3.6.2016, KLO 14.55

SRV vahvistaa entisestään asemaansa rakentamisen isojen kärkihankkeiden toteuttajana. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin valtuusto hyväksyi uuden sairaalan tarkennetun rakentamisen kokonaiskustannusarvion sekä SRV:n kanssa tehtävän noin 290 miljoonan euron projektijohtourakontisopimuksen 3.6.2016.  Lopullinen projektinjohtourakkasopimus allekirjoitetaan kesäkuussa.

Keski-Suomen keskussairaalan alueelle Kukkumäkeen valmistuu täysin uusi keskussairaala vuonna 2020. Keski-Suomen uuden keskussairaalan kokonaisinvestoinnin arvo on yhteensä noin 490 miljoonaa euroa.

”Sopimus on SRV:lle historiallinen, koska tämä on yhtiömme suurin urakka, johon ei sitoudu yrityksemme omia pääomia. Tilauskantamme kokonaisarvo oli maaliskuun lopussa noin 1,6 miljardia euroa. Keski-Suomen keskussairaalahanke tulee kasvattamaan ennätyskorkealla olevaa tilauskantaamme merkittävästi. Hankkeen lopullinen tavoitehinta hyväksyttiin Keski-Suomen sairaanhoitopiirin valtuuston kokouksessa. Tämä on hieno osoitus siitä,  miten yhteistyössä tilaajan kanssa pystyimme löytämään säästöjä hankkeen kokonaiskustannuksiin ja saavuttamaan heidän asettamansa tavoitehinnan”, Suomen liiketoiminnasta vastaava johtaja Juha Toimela sanoo. Hanke siirtyy SRV:n tilauskantaan sopimuksen allekirjoituksen jälkeen 15.6.2016. Sopimuksen allekirjoituksen edellytyksenä on, että Keski-Suomen sairaanhoitopiirin tekemä päätös on tullut lainvoimaiseksi.

Uusi sairaala rakennetaan Keski-Suomen nykyisen keskussairaalan läheisyyteen. Suurin osa sairaalan tiloista tulee erikoissairaanhoidon käyttöön, ja osa tiloista varataan Jyväskylän kaupungin perusterveydenhuollon käyttöön.  Uuden sairaalan maanrakennustyöt alkavat elokuun alussa ja rakennustyöt syyskuun alussa 2016.   Keski-Suomen uusi sairaala on kokonaispinta-alaltaan noin 100 000 brm2. Uuden sairaalan rakentaminen on keino parantaa terveydenhuollon tehokkuutta, muuttaa rakenteita, prosesseja ja logistisia ratkaisuja sekä integroida perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja osin sosiaalityön palveluita. Sairaalan kustannukset jakautuvat Keski-Suomen sairaanhoitopiirin 21 omistajakunnan kesken.

SRV:llä on vahva kokemus terveydenhuollon ja vaativien erityistilojen rakentamisesta. SRV on rakentanut viime vuosina muun muassa Espoossa sijaitsevan Jorvin sairaalan päivystyslisärakennuksen ja Helsingin Meilahdessa sijaitsevan HUSLAB laboratoriorakennuksen.

”Viime vuosina toteuttamamme sairaalahankkeet ovat olleet erittäin onnistuneita ja työ tuottaa luonnollisesti hedelmää. Esimerkiksi HUSLAB laboratoriorakennus valmistui selvästi etuajassa ja nollavirheluovutuksena. Tällä hetkellä rakennamme myös Tampereen yliopistollisen sairaalaan kolmea uudisrakennusta, Helsingissä sijaitsevaa Uutta Lastensairaalaa, vastaamme Naistenklinikan peruskorjauksesta ja laajennuksesta sekä toteutamme Helsingin Kalasatamaan rakennettavaa terveyden ja hyvinvoinnin keskusta”, Toimela jatkaa.

Juha Toimela, johtaja, Suomen liiketoiminta, 040 594 5473, juha.toimela@srv.fi
Kimmo Kurki, tuotantojohtaja, 040 705 7266, kimmo.kurki@srv.fi