SRV mukana suunnittelemassa Jätkäsaaren Bunkkerin uutta elämää

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     18.12.2015, KLO 11.10

SRV mukana suunnittelemassa Jätkäsaaren Bunkkerin uutta elämää

SRV lähtee yhdessä Helsingin kaupungin kanssa kehittämään Jätkäsaaressa sijaitsevalle Bunkkerille uutta elämää. Tavoitteena on toteuttaa alueelle uusi 13-kerroksinen maamerkki, missä yhdistyvät monipuoliset liikuntatilat, uimahalli ja reilut 300 asuntoa Jätkäsaaren ainutlaatuiseen sijaintiin ja maisemaan.

SRV jätti joulukuussa Helsingin kaupungille ehdotuksen koskien nykyisin varastona toimivan Bunkkerin uudistamisesta. Tarjous oli jatkoa aiemmin keväällä Helsingin kaupungin järjestämään kilpailuun, missä kaupunki etsi Bunkkerille ostajaa toteuttamaan rakennukseen alueen koululaisia, asukkaita sekä liikuntaseuroja palvelevat liikuntatilat ja uimahallin. Kaupunki puolestaan sitoutuu vuokraamaan liikuntatilat kohteen kehittäjältä yli 20 vuodeksi.

“Ajatus Bunkkerin uudesta elämästä on ollut vireillä jo pitkään, ja on hienoa, että SRV saa olla mukana sijainniltaan ja ennen kaikkea monimuotoisuudeltaan näin hienon kohteen kehittämisessä. Bunkkerista muodostuu monipuolinen, monikulttuurinen, omaperäinen ja korkeatasoinen hybridikortteli, jonka tarjoamat liikuntapalvelut huomioivat kaikki ikä- ja ihmisryhmät, ainutlaatuisia asuntoja unohtamatta”, SRV:n hankekehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja Timo Nieminen toteaa.

Vaaditut liikuntatilat varaavat lähes puolet Bunkkerin noin 34 000 kerrosneliömetrin rakennusoikeudesta. Liikuntatilat koostuvat erilaisista palloilutiloista, kuntosalista ja muun muassa 300 metriä pitkästä, kenttiä ympäröivästä juoksuradasta. Nykyisen Bunkkerin kolme ylintä kerrosta puretaan ja liikuntatilojen päälle rakennetaan kymmenen uutta asuinkerrosta, joiden lasitetuilta parvekkeilta avautuvat hulppeat kaupunki- ja merinäkymät. Hankkeen toteuttaminen edellyttää asemakaavamuutosta. Kohteen arkkitehtuuri yhdistää vanhan ja kaupunkikuvallisesti näkyvän ja tunnistettavan betonisen varastorakennuksen uuteen moderniin asuntoarkkitehtuuriin.

Bunkkeri sijaitsee kävelymatkan päässä Helsingin keskustasta, erinomaisten liikenneyhteyksien tavoitettavissa. SRV:llä on suunnitteilla Jätkäsaareen myös toinen, alueen kokonaisuuden kannalta merkittävä kohde. Stora Enson kanssa toteutettavassa, Suomen laajimmassa puukorttelissa WoodCity:ssa yhdistyvät upea arkkitehtuuri, toimistotilat, asuminen ja puurakentaminen.

Bunkkerin toteutus etenee seuraavaksi viralliseen tarjousvaiheeseen. Tarjouksen saapumisen jälkeen SRV:n ehdotus tulee julkiseksi, ja hanketta ja tarjousta käsitellään vuoden 2016 alussa liikuntalautakunnassa ja kiinteistölautakunnassa. Bunkkerin tonttia koskeva asemakaavamuutos on vireillä, ja se tulee kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyyn alkuvuodesta 2016. Samalla kaupunki valmistautuu myymään kiinteistön ja jäämään Bunkkeriin rakennettaviin liikuntatiloihin vuokralaiseksi. Rakennustyöt kohteessa aloitetaan kesällä 2017. Kaupungille rakennettavat uimahalli- ja urheilutilat luovutetaan toukokuussa 2019 ja samaan aikaan valmistuvat myös ensimmäiset kohteeseen toteutettavat asunnot.

Timo Nieminen, varatoimitusjohtaja, p. 0400 424 552, timo.nieminen@srv.fi
Päivi Kauhanen, viestintäjohtaja, p. 050 598 9560, paivi.kauhanen@srv.fi

Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy:n havainnekuvia Bunkkerista:

Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram