SRV muuttaa asuntojen hinnoittelua – asunto edullisemmin ilman yhtiölainaosuutta

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     16.2.2018, KLO 8.15

SRV muuttaa asuntojen hinnoittelua tarjoamalla jatkossa kaikille kuluttajamarkkinoilla myytäville asunnoille ennakkomarkkinoinnin aikana kaksi eri hintaa.

Asiakas voi ostaa jatkossa kotinsa useita prosentteja edullisemmin. Tällöin asuntoon ei kohdisteta yhtiölainaosuutta, vaan asiakas maksaa koko asunnon velattoman hinnan SRV:lle rakentamisen etenemisen mukaisesti. Vaihtoehtoisesti asiakas voi ostaa kotinsa myös perinteisellä tavalla, jolloin hän maksaa SRV:lle rakentamisen aikana ainoastaan myyntihinnan.

SRV:n hintauudistuksen tavoitteena on lisätä asiakkaiden valintamahdollisuuksia ja kasvattaa samalla SRV:n rakennettavien asuntojen määrää.

”Kun asiakas varaa asunnon ennen ennakkomarkkinoinnin päättymistä, hän voi valita kahdesta eri tavasta ostaa asunto: yhtiölainalla tai ilman. Ostaessaan asunnon ilman yhtiölainaosuutta, on asunnon velaton myyntihinta edullisempi kuin yhtiölainan kanssa”, asuntoliiketoiminnan johtaja Antero Nuutinen sanoo.

Suomen uudisasuntomarkkinoilla on perinteisesti ollut voimassa käytäntö, jossa uuden asunnon on voinut ostaa myyntihinnalla, joka on ollut tyypillisesti noin 30–40 prosenttia asunnon kokonaishinnasta. Tällöin asuntojen rakennuttaja on hoitanut asunnon yhtiölainan RS-lainoituksella. Ostaja puolestaan on maksanut pääomavastiketta, jolla on lyhennetty yhtiölainaa.

”Olemme halunneet kuunnella asiakkaita ja lisätä heidän valintamahdollisuuksiaan. Olemme jo aiemmin osallistaneet asukkaita asuntojemme suunnitteluun, ja nyt lähdimme pohtimaan, miten voisimme parantaa myös asuntojen hinnoittelua ennen kaikkea asunnon ostajien näkökulmasta”, myynti- ja markkinointijohtaja Anna Tapio sanoo.

SRV:n tavoitteena on nostaa asuntorakentamisen osuutta liikevaihdostaan entisestään nykyisestä 34 prosentista. Uuteen hinnoitteluun vaikuttaa osaltaan myös pankkien vakavaraisuussäännösten vuoksi rakennusliikkeille myönnettävien RS-lainojen riskipainotukset, jotka saattavat nousta lähivuosina nykyisestä tasosta.

“RS-lainoituksesta on muodostunut lyhyellä tähtäimellä jopa suurempi pullonkaula kuin tonttien saatavuus. Uskomme SRV:llä asuntojemme kysynnän jatkavan kasvuaan myös tulevaisuudessa, ja markkinan toimivuuden varmistamiseksi tarvitaan uusia vaihtoehtoja asuntojen rahoittamiseen”, Nuutinen jatkaa.

Lisätietoja

Antero Nuutinen johtaja, Suomen asuntoliiketoiminta, puh. 040 531 4918, antero.nuutinen@srv.fi
Anna Tapio, myynti- ja markkinointijohtaja, Suomen asuntoliiketoiminta, puh. 040 717 1051, anna.tapio@srv.fi
Tiina Niemi, viestintäpäällikkö, puh 040 502 7549, tiina.niemi@srv.fi