SRV myy osuutensa (1,8%) Fennovoimasta RAOS Voima Oy:lle

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN      4.2.2022  KLO 17.30

SRV myy osuutensa (1,8%) Fennovoimasta RAOS Voima Oy:lle

SRV on tänään 4.2.2022 allekirjoittanut RAOS Voima Oy:n kanssa sopimuskokonaisuuden, jolla yhtiö irtaantuu Fennovoiman omistuksesta ja Hanhikivi 1 -hanketta koskevista rakentamisen projektinjohtosopimuksista.

”Muiden Fennovoiman omistajien tavoin SRV ei ole suuri energiankäyttäjä tai energiayhtiö, vaan olemme vuonna 2015 lähteneet mukaan hankkeeseen nimenomaan rakentamisen liiketoiminnan näkökulmasta”, SRV:n toimitusjohtaja Saku Sipola toteaa. ”Oletetut rakentamisen projektinjohtotehtävät, jotka ovat olleet omistuksen perusteena, eivät ole toteutuneet. Tämän seurauksena, vuonna 2015 allekirjoitettujen sopimusten tarkoittamalla tavalla, olemme päätyneet myymään osuutemme hankkeesta.”

Omistuksesta irtaantuminen tukee yhtiön strategista tavoitetta velkaantuneisuuden alentamisessa ja Sijoittaminen-liiketoiminnan taseen keventämisessä.

SRV tuli tytäryhtiönsä SRV Voima Oy:n kautta vuonna 2015 Fennovoiman pääomistajan Voimaosakeyhtiö SF:n osakkaaksi ja antoi samalla rahoitussitoumuksen, joka vastasi 1,8 prosentin omistusosuutta Fennovoimasta. Voimaosakeyhtiö SF:n osakkaaksi liittyminen oli lisä sopimuskokonaisuuteen, jossa SRV allekirjoitti laitostoimittaja RAOS Project Oy:n ja pääurakoitsija Titan-2:n kanssa sopimuksen yhteistyöstä Fennovoiman ydinvoimalan rakentamisessa.

SRV, Rosatom ja Titan-2 ovat sopineet järjestelystä, jolla SRV irtaantuu Fennovoiman omistuksesta, ja samalla sen vuonna 2015 tehdyt Hanhikivi 1 -hankkeen rakentamisen projektinjohtoa koskevat sopimukset päättyvät. SRV Voima Oy:n omistus siirtyy nyt tehdyssä sopimusjärjestelyssä Rosatom-konserniin kuuluvalle RAOS Voima Oy:lle.

Sopimusjärjestelyn voimaantulo edellyttää vielä työ- ja elinkeinoministeriön lupaa. Voimaantulon arvioidaan toteutuvan vuoden 2022 aikana.

Toteutuessaan sopimusjärjestelyllä ei ole merkittävää tulosvaikutusta SRV:lle.

Saku Sipola, toimitusjohtaja, puh. 040 551 5953, saku.sipola@srv.fi

Facebook    LinkedIn    Twitter   Instagram

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa sekä Suomessa että Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.

RAOS Voima Oy

RAOS Voima Oy is a 100% subsidiary of Rusatom Energy International JSC, a company of Rosatom State Corporation. Since 2014 RAOS Voima Oy owns 34% shares in Fennovoima Оу nuclear energy company, the Customer and the future Licensee of the Hanhikivi 1 NPP in Finland.