• SRV Yhtiöt Oyj/

SRV myy Wood Cityyn rakentuvan WithSecuren pääkonttorin Union Investmentille – puutoimistolle tavoitellaan positiivista hiilikädenjälkeä

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN      16.06.2022    KLO 15.00

SRV ja saksalainen Hampurissa sijaitseva kiinteistösijoitusyhtiö Union Investment ovat allekirjoittaneet sopimuksen toimistorakennuksen myynnistä ja toteuttamisesta Helsingin Jätkäsaaren Wood City -puukortteliin. Kohde on vuokrattu suomalaiselle johtavalle kyberturvallisuusyhtiö WithSecurelle. Kaupan kokonaisarvo on noin 58 miljoonaa euroa. Hanke kirjataan SRV:n tilauskantaan kesäkuulle.

Kaupan myötä Wood City -puukorttelin viimeistelevän toimisto-osan rakentaminen käynnistyy kesäkuussa. Rakennettavan kahdeksankerroksisen toimistorakennuksen kokonaisala on noin 8700 neliömetriä. Rakennus tulee WithSecuren ja F-Securen käyttöön. Rakennuksen suunnittelu on toteutettu tiiviissä yhteistyössä yhtiöiden tarpeita kuunnellen. Tavoitteena on luoda työympäristö, joka soveltuu yrityksen kulttuuriin ja toimintoihin, ja tarjoaa tilat, joissa työntekijät viihtyvät tulevaisuudessa. Uudet tilat otetaan käyttöön vuoden 2024 aikana. Puukorttelissa sijaitsee myös peliyhtiö Supercellin päätoimisto sekä kaksi asuinkerrostaloa.

”Lähdemme nyt ilolla toteuttamaan korttelin täydentävää viimeistä rakennusosaa. Kohde vaatii puurakentamisen erityisosaamista, mitä olemme kerryttäneet runsaasti vuosien varrella muun muassa Wood City -korttelia rakentaessamme. Uudessa puutoimistossa kiteytyy hienosti elinkaariviisas strategiamme, jonka keskiössä on kestävä vastuullinen rakentaminen”, SRV:n pääkaupunkiseudun toimitilarakentamisen yksikönjohtaja Saku Kosonen toteaa.

”Hanke on erinomainen esimerkki hankekehityskannastamme, jota sijoittajille kehitämme; vakaata kassavirtaa, laadultaan huippuluokan pääkonttorirakennus ja ympäristöystävällisesti rakennettu kohde, jossa myös omistajan omistusajan hiilijalanjälki on minimoitu. Transaktion myötä saamme SRV:lle kumppaniksi jälleen uuden merkittävän kansainvälisen sijoittajan, Union Investmentin. Tavoitteenamme on laajentaa yhteistyötä sekä nykyisten että uusien sijoittajien kanssa myös tulevaisuudessa”, kommentoi SRV:n transaktiojohtaja Tuomas Kokkila.

Suomen ensimmäisiä EU-taksonomian mukaisia rakennushankkeita

Wood Cityn toinen toimistorakennus on ensimmäisiä uuden EU-taksonomian mukaisia hankkeita koko Suomessa. EU-taksonomian raportointi astui voimaan aiemmin tänä vuonna, ja sen tehtävänä on ohjata yrityksiä kohti kestävää toimintaa. Rakennusalalla EU-taksonomia arvottaa esimerkiksi rakennuksen energiatehokkuutta, uusiutuvien materiaalien käyttöä, muuntojoustavuutta ja varautumista tuleviin ilmastonmuutoksiin. Wood Cityn uuden toimiston rakentaminen toteutetaan taksonomian mukaisesti.

”Viimeisen viiden vuoden aikana olemme investoineet yli 500 miljoonaa euroa Pohjoismaihin ja aiomme vahvistaa asemaamme edelleen merkittävästi tulevina vuosina. Odotamme innolla tulevaa yhteistyötä SRV:n kaltaisen tunnetun kumppanin kanssa”, kertoo Kubilay Oezbisikletci, Pohjoismaiden vanhempi sijoituspäällikkö Union Investmentilta.

Positiivinen ympäristövaikutus suurella hiilikädenjäljellä

Hankkeessa pyritään minimoimaan energian ja materiaalien päästöt. Lisäksi SRV:n kaikki työmaat siirtyivät nettopäästöttömiksi vuoden 2022 alusta lähtien. Tämä mahdollistaa, että hankkeelle tavoitellaan positiivista ympäristövaikutusta eli suurta hiilikädenjälkeä. Rakennusmateriaalina käytetään pääosin uusiutuvia vähähiilisiä materiaaleja, jotka sitovat itseensä hiilidioksidia koko rakennuksen elinkaaren ajan. Rakentamisen aikana muodostunut pieni hiilijalanjälki korvataan istuttamalla syntyneitä päästöjä vastaava määrä puita hiilinieluiksi.

Rakennukselle tavoitellaan valmistuessaan kansainvälistä LEED Platinum -ympäristösertifikaattia ja rakennuksen energialuokka on A. Kohteeseen asennetaan energiaa tehokkaasti hyödyntävä ilmavesilämpöpumppu. Toimistorakennuksen katolle rakennetaan reilu 300 neliömetriä aurinkopaneeleja.

Lisätiedot:

Saku Kosonen, yksikönjohtaja, Toimitilat, pks, SRV, puh. 040 549 1221, saku.kosonen@srv.fi
Tuomas Kokkila, transaktiojohtaja, SRV, puh. 050 469 1822, tuomas.kokkila@srv.fi
Olli Viita, johtaja, hankekehitys, SRV, puh. 050 579 4973, olli.viita@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Kubilay Oezbisikletci, vanhempi sijoituspäällikkö, Pohjoismaat, Union Investment, Kubilay.Oezbisikletci@union-investment.de

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

Jakelu:
Tiedotusvälineet

Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram

SRV lyhyesti

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa sekä Suomessa että Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.

SRV – Elämäsi rakentaja