SRV:n Derby Business Parkin suunnittelu palkittiin

4.10.2012

SRV:n rakennuttama Derby Business Park on valittu vuoden parhaaksi suomalaiseksi tietomallinnuskohteeksi Tekla BIM Awards -mallikilpailussa. Espoossa Turunväylän varteen rakennettava Derby Business Park käsittää kolme kahdeksankerroksista toimistorakennusta sekä erillisen kahdeksankerroksisen pysäköintitalon.

Tietomallinnusta on hyödynnetty erityisesti rakenne- ja elementtisuunnittelussa. Hankkeessa on mallista saatu sähköinen tiedosto syötetty suoraan elementtitehtaan tuotannonohjausjärjestelmään tarvittavia betoni-, eriste- ja teräsmääriä varten. Näin on voitu vähentää huomattavasti virheiden ja hukkatyön määrää. Myös rakennuksen reikä- ja varaustiedot on siirretty malliin suoraan kolmiulotteisina.

Mallia on hyödynnetty aktiivisesti myös työmaalla, jossa sitä on käytetty muun muassa rakenteiden hahmottamiseen, elementtiasennuksen suunnitteluun ja niiden seurantaan.
– Tietomallinnus on olennainen osa nykyaikaista rakentamista. Sen käyttö tehostaa niin suunnittelua kuin itse rakentamistakin. Eri suunnittelualojen tiedot on koottu yhteen havainnollisesti ja mahdolliset virheet voidaan havaita hyvissä ajoin. SRV:ssä onkin viime vuosina panostettu merkittävästi tietomallinuksen käyttöönottoon, sanoo tuotantojohtaja Kalle Mauriala SRV:stä.

Derbyn rakenne- ja elementtisuunnittelusta on vastannut Insinööritoimisto Mäkeläinen Oy.
– Derby Business Park on erinomainen BIM-projekti. Hankkeelle luotua mallia on hyödynnetty luovasti projektiosapuolten välillä, mikä on tehostanut toimintaa ja vähentänyt virheitä. Mallia ja tuotannonohjausjärjestelmää on testattu uraauurtavasti betonielementtien materiaali- ja varustemäärien laskentaan ja tuotantoon, perustelee BIM Awards -mallikilpailun tuomari Leif Granholm, Teklan Building & Construction -liiketoiminta-alueen Senior Vice President.

SRV:n pääkonttori muutti elokuussa valmistuneeseen rakennukseen. Samaan aikaan valmistui myös pysäköintitalo. Kaksi muuta rakennusta valmistuvat kesällä 2013. Näistä toiseen muuttaa Siemensin Suomen-pääkonttori. Kaikista tiloista on tällä hetkellä vuokrattu jo lähes 70 prosenttia.

Derby Business Parkille on haettu Leed Gold -sertifiointia. Kiinteistössä on kiinnitetty erityistä huomiota energian ja veden kulutukseen sekä tehokkaaseen tilankäyttöön.
– Maalämpö sekä automaattiset hanat ja valaistuksen säätö vähentävät veden ja energian kulutusta 20 prosenttia verrokkikohteeseen nähden, mikä tuo käyttäjälle säästöä, Mauriala kertoo.

SRV Yhtiöt Oyj