• SRV Yhtiöt Oyj/

SRV:n kehittämä Kansi ja Areena -hanke jälleen askeleen lähempänä toteutumista – areenan osakassopimus allekirjoitettu ja rahoittajat selvillä

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN     3.10.2017, KLO 10.00

SRV:n kehittämä Tampereen Kansi ja Areena -hanke otti jälleen merkittävän askeleen kohti lopullista toteutumistaan tiistaina 3. lokakuuta 2017, kun SRV ja hankkeen sijoittajakumppanit LähiTapiola-ryhmä ja OP Ryhmän vakuutus- ja eläkeyhteisöt solmivat yhteisyrityssopimuksen. Samassa yhteydessä SRV allekirjoitti monitoimiareenan osakassopimuksen projektiyhtiön puolesta yhdessä Tampereen kaupungin kanssa. Hankkeen sijoittajakumppanit tulevat mukaan projektiyhtiön omistajiksi, kun lopullinen investointipäätös on tehty.

Osakassopimus on aiemmin kerrotun mukaisesti ehdollinen valtiontuen varmistumiselle ja sopimuksen muiden ennakkoehtojen täyttymiselle. Talouspoliittinen ministeriövaliokunta on puoltanut 18 miljoonan euron valtiontuen myöntämistä areenalle, ja eduskunta käsittelee avustusta arviolta loka-marraskuussa. Monitoimiareenan osakassopimuksen allekirjoituksen yhteydessä julkistettiin myös areenan rahoittamiseen osallistuvat pankit. Lopullisen investointipäätöksen arvioidaan syntyvän loppuvuonna 2017, ja rahoittajiksi ovat lähtemässä Nordea, OP Tampere, Handelsbanken ja LähiTapiola (Yritysrahoitus I Ky).

”Nyt allekirjoitettu areenan osakassopimus sekä areenan rahoittajien julkistaminen vievät Kansi ja Areena -hanketta jälleen ison harppauksen eteenpäin. Samalla meillä on ilo kertoa, että Kansi ja Areena -hankkeen ensimmäiset operaattori- ja yhteistyösopimukset on myös allekirjoitettu. SM-liigajoukkueet Tappara ja Ilves tulevat pelaamaan kotiottelunsa uudella areenalla ja areenakokonaisuuteen kuuluvan hotellin operoinnista vastaa Lapland Hotels. Monitoimiareenan ravintolapalveluista allekirjoitettiin sopimus puolestaan Restamaxin kanssa. Seuraavaksi käynnistämme jo joitain valmistelevia rakennustöitä, jotta meillä on valmiudet varsinaisten rakennustöiden aloittamiselle lopullisen investointipäätöksen syntyessä”, SRV:n varatoimitusjohtaja Timo Nieminen kertoo.

Kansi ja Areena -hanke liittää toteutuessaan yhteen Tampereen itä- ja länsipuolen ja alue muodostaa uudenlaisen hybridikorttelin, jossa yhdistyvät asuminen, työskentely ja Suomen suurin, noin 13 000 katsojapaikan urheilu- ja tapahtuma-areena, sen yhteyteen rakennettava hotelli, ravintoloita ja muita viihtymiselle varattuja tiloja, kuten Veikkauksen toinen kasino. Ensimmäisessä vaiheessa eteläiselle ratapihalle rakennetaan kansi ja sen päälle areena, hotelli ja kaksi tornitaloa. Toinen vaihe pitää sisällään pohjoisen kannen sekä kolme tornitaloa. Kokonaisuudessaan kohteeseen tulee arviolta jopa tuhat asuntoa.

”Tavoitteenamme on aloittaa eteläisen kannen ja areenan rakennustyöt vielä tämän vuoden aikana. Teemme jo nyt valmistelevia töitä ratapihalla, joihin kuuluvat esimerkiksi ratasähköjen muutostyöt. Lisäksi tavoitteena on aloittaa koepaalutus lokakuun aikana. Pyrimme toimimaan kaikkien valmistelevien töiden osalta siten, että niistä on mahdollisimman vähän häiriötä naapurustolle”, hankejohtaja Henrik Eklund SRV:ltä toteaa.

Hankkeen kokonaisarvo on yhteensä yli 500 miljoonaa euroa. SRV, LähiTapiola-ryhmä ja OP Ryhmän vakuutus- ja eläkeyhteisöt muodostavat hankkeen sijoittajaryhmän tasaosuuksin. Sijoittajaryhmä yhdessä Tampereen kaupungin kanssa muodostaa areenakonsortion, joka rakennuttaa monitoimiareenan ja harjoitushallin. Sijoittajaryhmä rakennuttaa lisäksi hankkeen muut osat eli asuintornit, hotellin, toimisto- ja liiketilat sekä pysäköintihallin. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuuden asuinkerrostalon rakennuttaminen Ranta-Tampellaan. Tämänhetkisen aikataulusuunnitelman mukaan koko kokonaisuus olisi valmis vuonna 2023.

Timo Nieminen, varatoimitusjohtaja, SRV, p. 040 042 4552, timo.nieminen@srv.fi
Henrik Eklund, hankejohtaja, SRV, p. 040 563 7811, henrik.eklund@srv.fi
Vesa Eskoli, kiinteistösijoitusjohtaja, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito Oy, p. 040 7030 551, vesa.eskoli@lahitapiola.fi
Markku Mäkiaho, toimitusjohtaja, OP Kiinteistösijoitus Oy, p. 050 529 2055, markku.makiaho@op.fi