SRV:n Koivusaaren metroasema -hanke Vuoden Työmaa 2015

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     02.12.2015, KLO 18.00

SRV:n Koivusaaren metroasema -hanke Vuoden Työmaa 2015

SRV:n toteuttama Länsimetron Koivusaaren metroasema -hanke on valittu Rakennuslehden järjestämässä kilpailussa Vuoden Työmaaksi 2015. Raati kiitti sopimus- ja rakenneteknisesti vaativaa hanketta hyvin johdetuksi projektinjohtourakaksi, jossa sekä toteutuksen suunnittelu että ohjaus hoidettiin mallikkaasti ja aikatauluhaasteet selätettiin innovatiivisilla ratkaisuilla, muun muassa kekseliäällä runkoratkaisulla. SRV toimii vuoden 2013 lopulla käynnistyneen ja maaliskuussa 2016 valmistuvan Koivusaaren metroaseman projektinjohtourakoitsijana.

“Rakentaminen 30 metriä meren pinnan alapuolella sekä tiukka aikataulu takasivat sen, että hanke on ollut meille todellinen näytön paikka. Juuri hankkeen haastavuus tekee työssä onnistumisesta ja siitä palkitsemisesta entistäkin hienompaa. Uskon, että ratkaisimme kilpailun eduksemme innovatiivisuudella ja erinomaisella suunnittelunohjauksella, kiitos projektinjohtourakkamallin”, tuotantojohtaja Antti Raunemaa toteaa.

Koivusaaren metroasemahanke käynnistyi hallinnollisten ja teknisten syiden vuoksi yhtenä viimeisistä Länsimetron ykkösvaiheen asematyömaista. Maanalainen rakentaminen sekä veden paineen asettamat vaatimukset lisäävät hankkeen haastavuutta.

”Kokonaisaikataulua pystyttiin nopeuttamaan ratkaisevat kolme kuukautta korvaamalla suuri osa paikallavalettaviksi suunnitelluista pystyrakenteista elementeillä. Hissi on poikkeuksellisesti 45 asteen kulmassa ja Suomen pisimmät, 70 metrin mittaiset liukuportaat 30 asteen kulmassa. Työmaapäällikkö Reima Liikamaa joukkoineen on selättänyt myös arkkitehtoniset haasteet erinomaisesti, ja koko hanke on johdettu turvallisesti, aikataulussa ja ammattitaitoisesti”, kertoo projektipäällikkö Juho Varelius

Koivusaaren metroasema palvelee sekä läntistä Lauttasaarta että Koivusaareen suunniteltua uutta, noin 4 000 asukkaan ja noin 2 000 työpaikan asuinaluetta. Lähes kaikkien rakenteiden, myös betonirakenteiden, suunnittelukäyttöikä on sata vuotta. Aseman teemana on meri, mikä näkyy ylösalaisin käännetyn veneen muotoa mukailevana ulkokattona ja valaan hetulan muotoisena seinä- ja kattoverhoiluna asemalaiturilla.

Rakennuslehti on valinnut vuoden työmaan jo vuodesta 1986. Tänä vuonna raatiin kuuluivat RKL:n toimitusjohtaja Hannu Järveläinen, A-Insinöörien toimialajohtaja Juhani Karhu, Indepron toimitusjohtaja Matti Kruus, AVI:n työturvallisuustarkastaja Jukka Hietavirta, Aalto-yliopiston rakentamistalouden tutkimuspäällikkö Juha-Matti Junnonen sekä TTY:n rakentamistalouden professori, Rakennusteollisuus RT:ssä tutkimusjohtajana työskentelevä Jukka Pekkanen.

Antti Raunemaa, tuotantojohtaja, 040 564 4105, antti.raunemaa@srv.fi
Juho Varelius, projektipäällikkö, 040 774 0002, juho.varelius@srv.fi