SRV RAKENTAA FINNAIRIN UUDET TOIMITILAT

SRV YHTIÖT OYJ      PÖRSSITIEDOTE      6.7.2011 KLO 13.45

SRV ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ovat sopineet Finnairin uusien toimitilojen rakentamisesta Helsinki-Vantaan lentoasema-alueelle. Ilmarinen ja Finnair päättivät hankkeesta jo aiemmin. Toimitilat rakennetaan kestävän kehityksen vaatimukset huomioon ottaen, ja ne tarjoavat edistyksellisen työympäristön. Monikäyttäjäperiaatteella rakennettavan uudisrakennuksen kokonaispinta-ala on noin 70 000 neliömetriä, joista toimistotiloja on 22.400 neliömetriä. Rakennukseen tulee tilat Finnairin pääkonttoritoiminnoille sekä miehistötilat.

House of Travel and Transportation -niminen kokonaisuus rakennetaan Finnairin nykyisen pääkonttorin vieressä olevan pysäköintialueen paikalle. Uudet paikoitustilat 1350 autolle tulevat rakennuksen alle. Rakennustyöt aloitetaan tämän vuoden heinäkuussa ja rakennus valmistuu kesäkuun lopussa 2013.

– Hanke on mielenkiintoinen työ kansainvälisen logistiikan avainpaikalla. Sovellamme tilaajan ja tulevan käyttäjän toivomusten mukaisesti osaamistamme kestävän kehityksen rakentamisessa. Rakennuksen ympäristöluokitus ja energiankulutuksen hallinta ovat tärkeitä tavoitteita, joita sekä käyttäjät että sijoittajat haluavat saavuttaa, SRV:n varatoimitusjohtaja Juha Pekka Ojala sanoo.

Finnairin toimitilat rakennetaan Leed Gold -luokituksen mukaisena ja siinä tavoitellaan A-energialuokkaa.
– Kestävän kehityksen tavoitteet asettavat merkittävät vaatimukset talotekniikalle ja jopa arkkitehtuurille. Tavoiteltaessa matalampaa energiankulutustasoa rakennuksessa on optimoitu muun muassa lasipintojen määrä, Ojala toteaa.

Rakennushanke on Ilmarisen, Finnairin ja SRV:n yhteinen kestävän kehityksen kohde, jossa huomiota kiinnitetään mm. U-arvoihin eli lämmönläpäisykertoimiin ja rakennuksen tiiviyteen. Rakennuksessa hyödynnetään osin maalämpöä. Rakennuksen lämmitys ja jäähdytys hoidetaan huoneiden kattoihin asennettavien säteilypaneelien avulla. Vesikalusteiden valinnoilla sekä valaisintyypeillä ja niiden ohjauksella tähdätään myös merkittävään energiansäästöön.

SRV Yhtiöt Oyj

Lisätietoja: tuotantojohtaja Antti Raunemaa, SRV, puh. 040 5644 105