SRV rakentaa Kehäradan Lentokentän-aseman

12.10.2012

SRV on voittanut Kehäradan Lentokentän-aseman urakan ja aloittaa rakennustyöt lokakuun puolenvälin jälkeen. Urakan tilaajana on Liikennevirasto. Osapuolten välinen sopimus allekirjoitettiin perjantaina 12.10. Lentoaseman uusi asema on Kehäradan urakoista merkittävin. Se on arvoltaan 70 miljoonan euroa.

”SRV on rakentanut muitakin osia Kehäradasta, mutta aivan erityisen iloisia olemme Helsinki-Vantaan lentoasemaa palvelevan aseman urakasta. Uusi asema toivottaa Suomeen saapuvat matkailijat tervetulleiksi. Aseman kautta avautuu pitkään kaivattu raideyhteys Helsingin keskustaan ja koko muuhun rataverkkoon”, SRV:n varatoimitusjohtaja Juha Pekka Ojala sanoo.

Lentokentän asema koostuu viidestä rakennuskokonaisuudesta, jotka sijaitsevat joko kokonaan tai osin maan alla kalliossa. Urakkaan sisältyy myös lentoaseman terminaalien väliin tuleva juna-aseman liityntäaula, porras- ja hissikuilut sekä aseman sisustus. Työmaa sijaitsee osittain lentoaseman välittömässä läheisyydessä sekä kiitoradan alla 30–40 metrin syvyydessä.

Lisäksi SRV rakentaa noin 4,5 kilometriä ratatunneleita sekä kilometrin verran sisäänkäyntitunneleita, yhdyskäytäviä ja huoltotunneleita. Junatunneli ja asema eristetään, koska lentokentän alueella on maaperään valunut glykolia, jonka hajoamisaineet hapertavat betoni- ja teräsrakenteita.

”Eristämisessä käytetään membraani-nimistä ainetta, jota hyödynnämme kalliotunnelien eristystöissä ensimmäisinä Suomessa”, tuotantojohtaja Kimmo Kurki kertoo.

Työmaan maksimivahvuus nousee töiden edetessä useampaan sataan henkilöön. Projektin aikana työmaalla tulee työskentelemään kaiken kaikkiaan 3000–5000 henkilöä lähes sadan yhteistyökumppanin palveluksessa. Asemakokonaisuuden arvioidaan valmistuvan vuoden 2014 loppuun mennessä. Liikennöinti radalla aloitetaan heinäkuussa 2015.

18 kilometrin pituinen Kehärata yhdistää Vantaankosken radan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta päärataan. Se on samalla sekä kaupunkirata että raideyhteys lentoaseman ja keskustan välillä. Useimmissa Euroopan pääkaupungeista on rautatieyhteys lentoasemalle ollut jo pitkään.

SRV Yhtiöt

Lisätieto- ja haastattelupyynnöt: