SRV rakentaa VTT:lle Ydinturvallisuustalon

11.2.2014
Lehdistötiedote

SRV rakentaa VTT:lle Otaniemeen Ydinturvallisuustalon ydinturvallisuuden tutkimusta varten. Urakan tilaajana on Senaatti-kiinteistöt.

”On hienoa päästä rakentamaan VTT:lle yhtenäisiä  ja nykyaikaisia  tutkimustiloja. Yksilölliset toimitilat ovat aina olleet osaamisemme ytimessä”, SRV:n tuotantojohtaja Antti Raunemaa kertoo.

Viranomaiset ja voimayhtiöt tarvitsevat tutkimusosaamista ja ajanmukaisia laitteistoja maan ydinvoimaloiden turvallisuuden arviointiin ja kehittämiseen. VTT:n tutkimusympäristön uudistaminen mahdollistaa ydinturvallisuuden kokeellisen ja laskennallisen tutkimuksen jatkumisen ja kehittämisen tulevien vuosikymmenien tarpeisiin. Uudistuksen avulla varmistetaan alan kansainvälisen kehityksen kärjessä pysyminen”, sanoo VTT:n liiketoiminta-alueen johtaja Jouko Suokas.

Ydinturvallisuustaloon keskistetään eri puolilla Otaniemeä nyt tehtävä ydinturvallisuuden tutkimus. Ydinturvallisuustalo koostuu toimisto- ja tutkimusosasta. Nelikerroksinen toimisto-osa toteutetaan uudentyyppisenä monitilatyöympäristönä. Tutkimusosa on osin upotettu kallioon ja sisältää erilaisia ydinturvallisuustutkimuksen tiloja. Koko talon laajuus on 8 772 m2.

SRV:n ja Senaatti-kiinteistöt Oy:n välinen urakkasopimus on Senaatti-kiinteistöjen lanseeraama uudenlainen sopimusmalli, kärkihankeallianssisopimus. Sopimuksessa on kiinteä palkkio, jonka lisäksi SRV:n on mahdollista saada lisäpalkkioita eri avaintulosalueista. Ydinturvallisuustalo on ensimmäinen kärkihankeallianssisopimuksen pohjalta allekirjoitettu urakkasopimus. Jatkossa Senaatti-kiinteistöjen tarkoitus on toteuttaa kaikki tärkeimmät ja suurimmat hankkeet  Suomessa tällä sopimusmallilla.

”Sopimusmalli sitouttaa tiiviiseen, hyvää ja avoimeen yhteistyöhön rakennuttajan, käyttäjän, suunnittelijoiden ja palveluntuottajien kesken. Kaikki päätökset tehdään yhdessä hankkeen paras mielessä”, aluejohtaja Petri Turku Senaatti-kiinteistöistä sanoo.

Ydinturvallisuustalon rakennustyöt alkavat kevään aikana. Toimisto-osa luovutetaan VTT:lle tammikuussa 2016, tutkimusosa toukokuussa 2016 ja koko kohde joulukuussa 2016. Talon rakennusurakka on arvoltaan noin 30 miljoonaa euroa.

Antti Raunemaa, tuotantojohtaja, SRV, 040 564 4105
Jouko Suokas, liiketoiminta-alueen johtaja, VTT, puh. 040 511 6666