SRV suunnittelee Oulun korkeinta rakennusta

20.4.2012

SRV suunnittelee asuinkäyttöön tulevan 16-kerroksisen Satamarannan Tornin rakentamista Toppilansalmen rantaan tänä syksynä valmistuvan sillan kupeeseen. Valmistuessaan rakennus on Oulun korkein.

”SRV:llä on Länsi-Toppilassa rakennusoikeutta noin tuhannen asunnon verran. Siitä muodostuu seuraavan kymmenen vuoden aikana Satamarannan alue. Tornista tulee tämän alueen maamerkki, mutta kyllähän sillä pääsee ylpeilemään koko Oulu. Tavoitteenamme on, että torni valmistuu vuonna 2015”, SRV:n Pohjois-Suomen aluejohtaja Timo Jääskeläinen sanoo.

Satamarannan alue levittäytyy tornin ympäristöön. Rakennustyöt ovat jo alkaneet TA-Yhtymän urakkakohteessa. Samaan kortteliin suunnitellaan myös SRV:n omaa kahdeksankerroksista asuntokohdetta.

”Satamarannan hanke on lähtenyt liikkeelle ja markkinatilanteen salliessa joka vuosi valmistuu uusia asuintaloja. Koko alueesta muodostuu mielenkiintoinen kokonaisuus. Satamaranta linkittyy Toppilan teollisuusvaihetta edeltäneeseen tervaporvarihistoriaan. Mekin omistamme yhden alueen historiallisista huviloista”, Jääskeläinen kertoo.

Uusi Möljän silta yhdistää Hietasaaren ja Toppilan alueet Satamarannan kohdalta. Alueelle suunnitteilla olevat pienvenesatama ja merikeskus vahvistavat alueen merellisyyttä. Satamarannasta Oulun keskustaan on alle kolmen kilometriä.

”Länsi-Toppila on Oulun keskustalle luontainen kasvusuunta. Puramme ne teollisuusrakennukset, jotka ovat jo päivätyönsä tehneet. Käytöstä poistunut teollisuusalue tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden uuden kaupunginosan luontiin. Sillä on kuitenkin oma mielenkiintoinen historiansa.”

SRV rakentaa myös pääkaupunkiseudulle tornitaloja. Niistä tulee Suomen korkeimmat asuinrakennukset. SRV on tutkinut torniasumista ja siitä kiinnostuneita ihmisiä.

”Meille rakennusliikkeenä on tärkeää ymmärtää, mitä asioita tulevat asukkaat kodiltaan ja asumiseltaan odottavat. Tarkoituksemme on käydä keskustelua tulevien asukkaiden kanssa jo suunnitteluvaiheessa. Satamarannan alueella meillä on hyvät mahdollisuudet tehdä myös yhteisöllisyyttä edistäviä asioita”, Timo Jääskeläinen toteaa.

SRV Yhtiöt Oyj

Timo Jääskeläinen, aluejohtaja, SRV Pohjois-Suomi, puh. 040 571 7561
Taneli Hassinen, viestintäjohtaja, SRV, puh. 040 504 3321

www.torniasuminen.fi (avataan viikolla 17)