SRV toteuttaa Helsingin kielilukion 900 opiskelijan uudet tilat Myllypuroon elinkaarihankkeena

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN      2.12.2020  KLO 13.30

SRV ja Helsingin kaupunki ovat allekirjoittaneet sopimuksen Helsingin kielilukion uudisrakennuksen toteuttamisesta elinkaarimallilla Myllypuroon. Sopimuksen kokonaisarvo elinkaaripalvelut huomioiden on noin 38 miljoonaa euroa. Hanke kirjataan SRV:n tilauskantaan joulukuulle 2020.

Myllypuron metroaseman viereen nykyisen huoltoaseman tontille toteutettavaan uudisrakennukseen tulee tilat noin 900 lukio-opiskelijalle. Uudisrakennus korvaa kielilukion vanhat tilat Itäkeskuksessa. Samassa rakennuksessa lukion kanssa tulee toimimaan iltaisin aikuislukio. Lisäksi rakennus sisältää vapaa-ajan ja liikuntatiloja kaupunkilaisten käyttöön. Hyvien liikenneyhteyksien äärelle rakentuva uudisrakennus muodostaa kampusalueen Metropolian ammattikorkeakoulun ja rakenteilla olevan Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa.

Neljäkerroksisen rakennuksen laajuus on noin 8000 bruttoneliömetriä. Hankkeen suunnittelu käynnistyy heti ja rakentaminen käynnistyy maanrakennustöillä alkuvuodesta 2021. Helsingin uusi kielilukio valmistuu keväällä 2023, ja oppilaat pääsevät uusiin tiloihin syyslukukaudelle 2023. Hanke toteutetaan elinkaariurakkana, jossa SRV on vastuussa rakennettavan kiinteistön suunnittelusta, toteuttamisesta, ylläpidosta ja huollosta 20 vuoden ajan.

”Lähdemme ilolla toteuttamaan Helsingin kaupungin kanssa elinkaarimallilla uutta koulurakennusta. Elinkaarimalli mahdollistaa Helsingin kaupungille erinomaiset puitteet tuottaa kaupunkilaisille palveluja ja laadukasta opetusta, kun kiinteistön rakentaminen ja ylläpito toteutetaan yhden toimijan toimesta. Parhaillaan toteutamme elinkaarihankkeita myös Siuntiossa ja Kirkkonummella, missä valmistuu 1100 oppilaan Jokirinteen oppimiskeskus tämän vuoden lopulla”, toteaa SRV:llä hankkeesta vastaava yksikönjohtaja Saku Kosonen.

Kielilukion suunnittelussa ja materiaalivalinnoissa toteutetaan Hiilineutraali Helsinki 2035 -tavoitteita. Suunnitteluratkaisun valinnoissa on painotettu energiatehokkuustoimia ja paikallista, uusiutuvaa energiantuotantoa lämpöpumpulla ja aurinkopaneeleilla. Rakennukseen on tulossa hybridienergiantuotantoratkaisu, jossa yhdistetään kaukolämpöä ja ilma-vesilämpöpumpputekniikkaa.

Koulun arkkitehtisuunnitelmista vastaa Lahdelma & Mahlamäki Arkkitehdit, joka on suunnitellut myös viereisen Metropolian ammattikorkeakoulun. Tiloja on suunniteltu yhdessä koulun henkilökunnan kanssa, ja myös jatkosuunnitteluun osallistetaan lukion henkilökuntaa ja opiskelijoita.

”Tilajärjestelyt mahdollistavat lukion uudistuneen opetussuunnitelman hyvinvointia tukevien, monialaisten ja yhteistyötä painottavien tavoitteiden toteuttamisen. Kielilukiossa pohditaan jo nyt uusia pedagogisia ratkaisuja, jotta uusi lukiorakennus saadaan heti sen valmistuttua tehokkaaseen ja arvoiseensa käyttöön”, kertoo kielilukion rehtori Sanna Manner.

Saku Kosonen, yksikönjohtaja, SRV, puh. 040 549 1221, saku.kosonen@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Arja Törmä, projektinjohtaja, Rakennetun omaisuuden hallinta, Helsingin kaupunki, puh. 09 310 20458,  arja.torma@hel.fi

Tiedotteen liitteenä olevat kuvat: Lahdelma ja Mahlamäki Arkkitehdit, SRV

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Haluamme tarjota parhaan asiakaskokemuksen kaupunkikeskusten rakentajana ja olla alan innostavin työpaikka. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä vuodesta 2007 listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 1 061 miljoonaa euroa ja meillä työskentelee yli 1 000 ihmistä. Lisäksi työllistämme hankkeissamme lähes 4 000 alihankkijan verkoston.