SRV toteuttaa uimahalli-kylpylän maan alle Ideaparkiin Lempäälään – valmista kesällä 2024

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN    12.1.2023  KLO 13.05

Lempäälän kunnan ja Kiinteistö Oy Ideaparkin omistama Kiinteistö Oy Lempäälän Uimahalli on valinnut SRV:n toteuttamaan Lempäälän uimahalli-kylpylän rakennushankkeen. Hanke toteutetaan yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana, ja SRV:n osuus hankkeesta on noin 13 miljoonaa euroa.

Rakentamisen valmistelut käynnistyvät välittömästi. Hanke kirjataan SRV:n tilauskantaan tammikuulle.

Hankkeessa kauppakeskus Ideaparkin alla sijaitsevaan luolastoon Lempäälän Marjamäkeen rakennetaan uimahalli-kylpylä, jonka laajuus on noin 5800 bruttoneliömetriä. Rakennustyöt aloitetaan maaliskuussa 2023 ja niiden on määrä valmistua heinäkuussa 2024.

”Rakentajan näkökulmasta kyseessä on ainutlaatuinen hanke. Maan alle rakentaminen tuo hankkeeseen omat haasteensa esimerkiksi olosuhteiden ja turvallisuuden näkökulmasta. Valmis uimahalli-kylpylä tulee palvelemaan monipuolisesti eri ikäisiä kävijöitä yhden Suomen suurimman kauppakeskuksen yhteydessä”, toteaa SRV:n Alueyksiköiden johtaja Henri Sulankivi.

Uimahalli-kylpylä toteutetaan julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöhankkeena, ja halliin tavoitellaan 200 000–250 000 kävijää vuodessa. Sisäänkäynti sijoittuu kauppakeskuksen pohjoispäähän. Pääallas on 25 metriä pitkä ja siinä on 6 rataa. Lisäksi halliin rakennetaan monitoimiallas ja kahluuallas sekä erilliset altaat vesijuoksuun ja uimaopetukseen, pore- ja hieronta-allas, kylmäallas ja saunat. Tiloihin tulee myös vesiliukumäki. Lipunmyynnin yhteyteen valmistuu kahvila ja aulatilat.

Rakentamisen ratkaisuissa tähdätään mahdollisimman pieneen energiankulutukseen. Valmistuttuaan uimahalli liitetään Lempäälän kuntakonserniin kuuluvan Lempäälän Energia Oy:n LEMENE-energiajärjestelmään kaukolämmön osalta. Lemenessä energia tuotetaan aurinkopaneeleilla, kaasumoottoreilla ja polttokennoilla.

Lisäksi suunnitteluratkaisuissa varaudutaan, että uimahalli voidaan liittää myös sähkön osalta Lemene-energiayhteisöön, mikäli lainsäädäntö mahdollistaa tulevaisuudessa energiayhteisöt. Energiajärjestelmän lämpövirtoja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan myös rakentamisen aikana.

”Kuntalaiset ovat toivoneet Lempäälään uimahallia jo vuosikymmeniä, ja nyt meillä on ilo viimein päästä rakennusvaiheeseen. Uimahalli-kylpylästä tulee koko perheen rentoutumiseen ja kuntoilijoiden tarpeisiin suunniteltu elämyksellinen kohde, joka palvelee käyttäjiä myös muualta Suomesta”, kertoo uimahalliyhtiön hallituksen puheenjohtaja Jocka Träskbäck.

Henri Sulankivi, johtaja, Alueyksiköt, SRV, puh. 040 820 7228, henri.sulankivi@srv.fi

Riikka Leinonen, viestinnän asiantuntija, SRV, puh. 040 182 1631, riikka.leinonen@srv.fi

Jocka Träskbäck, hallituksen puheenjohtaja, KOy Lempäälän Uimahalli, puh. 0500 660 869, jocka.traskback@lempaala.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Arktes Oy, SRV

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.