SRV tuo markkinoille kodin, jossa omistusasuminen on vuokraamista edullisempaa

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     26.10.2017, KLO 08.00

SRV tuo markkinoille kodin, jossa omistusasuminen on vuokraamista edullisempaa

SRV on kehittänyt uuden asumiskonseptin, jossa omistusasuminen on vuokraamista edullisempaa. Uudessa konseptissa on keskitytty kahteen asiaan. Asiakastutkimusten ja asiakkaiden osallistamisen kautta on saatu tietoa siitä, mitä asioita lapsiperheet ja ensiasunnon ostajat kodeissaan arvostavat. Samaan aikaan SRV:n asiantuntijat ovat käyneet läpi rakentamisen kustannuksia ja miettineet, mitä kodeissa voitaisiin tehdä toisin lähtien tontin hankinnasta ja kohteen sijainnista, jotta tuloksena ovat laadukkaat, mutta samalla ihmisten tarpeita vastaavat ja alueen vuokratasoa edullisemmat asunnot.

Ensimmäistä mallikohdetta ryhdytään rakentamaan Vantaan Keimolanmäkeen. Kotien kohderyhmänä ovat ensiasunnon ostajat ja lapsiperheet. Esimerkiksi Keimolanmäen 26 neliön kokoinen yksiö maksaa 101 670 euroa. Omistusasuminen yksiössä maksaa kuukaudessa noin 472 euroa, kun alueen vuokrataso on noin 640 euroa. Kolmen huoneen perheasunnossa omistusasuminen maksaa kuukaudessa alle 900 euroa.*

”Kaikki yksityiskohdat ratkaisevat sen, miten saamme oivallisen asumisen yhtälön toimimaan. Kun etsimme esimerkiksi sopivan tontin, jossa on järkevä pysäköintimahdollisuus, asuntojen hinta laskee. Asemakaavojen, rakentamismääräysten ja kaupungin rakentamiselle asettamien vaatimusten tulee olla riittävän väljiä, jotta tontinkäyttö voidaan suunnitella järkevästi. Tähän tarvitsemme myös kaupunkien apua”, asuntoliiketoiminnan johtaja Antero Nuutinen kertoo.

SRV:n tavoitteena on rakentaa kaikin tavoin erilaisia ja oivallisia koteja. Uuden konseptin asuntoja ei myydä perinteiseen tapaan, vaan asukkaat pääsevät vaikuttamaan entistäkin aikaisemmin siihen, millaista on hyvä asuminen.

”Jokainen ymmärtää, että edullisen hinnan vuoksi jostakin pitää tinkiä, mutta mistä? Tarkoituksenamme ei ole rakentaa miniasuntoja tai huonompaa laatua, vaan hyvään arkeen istuvia laadukkaita koteja. Ihmiset itse tietävät parhaiten missä ja miten he haluavat asua, mitkä seikat ovat hintaansa nähden tarpeellisia ja mitkä turhia”, Nuutinen jatkaa.

Hyvä esimerkki on asuntojen sijainti. SRV:n tekemien tutkimusten mukaan kotien ei aina tarvitse sijaita aivan metroaseman tai juna-aseman lähellä, vaan kävely- tai pyöräilymatkaa voi olla 5-15 minuuttia. Sauna ei myöskään ole välttämätön omassa kodissa, sen sijaan parveke on. Eteisen ei tarvitse olla massiivisen kokoinen, mutta jos tulee kotiin vesisateesta kahden lapsen ja koiran kanssa, eteisen on oltava toimiva.

”Suomalaisten varallisuus painottuu vahvasti asunto-omaisuuteen, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudulle muuttavalle perheelle uudet asunnot voivat olla liian kalliita. Oivallisen kodin avulla ensiasunnon ostajat ja lapsiperheet pääsevät helpommin asunnon omistajaksi. Uudisrakentamisen kustannuksiin vaikuttavat rakentamiskustannusten lisäksi esimerkiksi tontin hinta, joka tontista riippuen voi olla jopa 20 prosenttia kokonaisuudesta. Lisäksi pelkkä pysäköinnin osuus asunnon hinnasta voi olla kalleimmillaan jopa 5 000 - 60 000 euroa pysäköintimallista riippuen”, Nuutinen täydentää.

Keimolanmäen rakentaminen alkaa maaliskuussa 2018. Kohteen viimeistelyyn pääsee osallistumaan SRV:n nettisivuilla osoitteessa http://www.osallistu-srv.fi/

*Hinta-esimerkki laskettu seuraavasti: Asuntojen alustavat hinnat: yksiö maksaa noin 101 670 euroa, kolmio noin 181 500 euroa. Asuntojen yhtiövastike on 4 euroa/m2. Pankin myöntämä lainaosuus asunnon arvoon nähden 90 % 25 vuoden laina-ajalla, jossa annuiteettilainan korkona 1,5%. Kokonaiskustannukset laskettu siten, että laskelma sisältää lainan lyhennykset ja yhtiövastikkeen. Asunnon ostamisen pääomaa ei ole huomioitu laskelmassa.

Antero Nuutinen, johtaja, asuntorakentaminen, puh. 040 531 4918

Anna Tapio, myynti- ja markkinointijohtaja, puh. 040 717 1051