SRV vahvistaa elinkaariviisaan rakentamisen osaamistaan – puurakentaja Mikko Leino yhtiöön

SRV YHTIÖT OYJ                        LEHDISTÖTIEDOTE                   8.2.2024                          KLO 11.40

Suomen johtaviin puurakentamisen osaajiin kuuluva Mikko Leino, eMBA, 46, aloittaa SRV Yhtiöt Oyj:n kehitysyksikössä puurakentamisen kehittämisestä vastaavana johtajana 12.2.2024 alkaen. Viimeksi hän on toiminut Puurakentajat Group Oy:n toimitusjohtajana ja teknologiajohtajana.

”Kokemuksemme mukaan useat vastuulliset yritykset ja kiinteistösijoittajat arvostavat elinkaariviisaita rakennuksia. Puun käytön lisääminen rakentamisessa on vahvassa fokuksessa osana elinkaariviisasta strategiaamme. Kehitämme jatkuvasti keinoja vähentää hiilijalanjälkeämme, ja puun käyttöä lisäämällä pystytään pienentämään rakentamisessa syntyviä päästöjä. Lisäksi puu sitoo hiiltä ja suurentaa rakennuksen hiilikädenjälkeä. Mikon tuoma arvokas puurakentamisen kokemus vahvistaa entisestään yhtiön monipuolista puurakentamisen osaamista ja tuo vahvaa lisäarvoa asiakkaillemme sekä omakehitteisissä kohteissamme että yhteistoiminnallisissa hankkeissa,” SRV:n toimitusjohtaja Saku Sipola sanoo.

SRV on toteuttanut useita puurakenteisia hankkeita viime vuosina. Helsingin Jätkäsaareen on parhaillaan valmistumassa kokonainen puukortteli, jossa sijaitsee Helsingin Asuntotuotantotoimistolle rakennettujen asuintalojen lisäksi Supercellin pääkonttori, sekä pian valmistuva WithSecuren pääkonttori. Viime vuonna Kumpulaan toteutettiin kokonaan puurakenteinen luonnontiedelukio ja Kotkaan valmistui puurakenteinen tapahtumakeskus Satama Areena, jonka katseenvangitsijana on Pohjoismaiden suurin roikkuva puukatto. Parhaillaan SRV rakentaa puurakenteisia kouluja Lappeenrannassa sekä Kouvolassa.

”SRV tuttuna yhteistyökumppanina on vakuuttanut puurakentamisen osaamisellaan toteuttamalla monia hyviä puuhankkeita. Yhtiö on myös osoittanut innovatiivisuutta ja kykyä mukautua ympäristön vaatimiin muutoksiin. Elinkaariviisaudessa korostuvat materiaalivalinnat, mutta myös niiden kestävä käyttö. Puun käytön lisääminen rakentamisessa uusiutuvana materiaalina tukee kestävää kehitystä, ja tehokkaat energiaratkaisut ja moderni talotekniikka varmistavat, että kokonaisuus on järkevä. Lähden ilolla SRV:n mukaan kehittämään elinkaariviisasta rakentamista”, Mikko Leino sanoo.

Puurakentajat oli yksi Suomen merkittävimmistä massiivipuurakentamiseen erikoistuneista yhtiöistä, mutta yhtiö ajautui konkurssiin viime vuoden lopulla haastavan markkinatilanteen vuoksi. Puurakentajien näyttävimpiä rakennuskohteita ovat olleet Helsingin keskustakirjasto Oodi, sekä SRV:n kanssa yhteistyössä toteutetut Kumpulan Luonnontiedelukio sekä peliyhtiö Supercellin pääkonttori ja puukerrostalot Wood Cityssä Jätkäsaaressa Helsingissä.

Puu on ainoa täysin uusiutuva ja kierrätettävä rakennusmateriaali. Puurakennus sitoo hiiltä koko elinkaarensa ajan, mikä kasvattaa hankkeen positiivista ympäristövaikutusta eli suurta hiilikädenjälkeä. Lisäksi puu on akustisesti ja visuaalisesti miellyttävää materiaalia, joka lisää käyttäjien kokemaa viihtyisyyttä.

Saku Sipola, toimitusjohtaja, SRV, p. 040 551 5953, saku.sipola@srv.fi
Miimu Airaksinen, kehitysjohtaja, SRV, p. 040 770 4832, miimu.airaksinen@srv.fi
Mikko Leino, johtaja, puurakentamisen kehittäminen, SRV, p. 040 5514055, mikko.leino@srv.fi

Jakelu:
Tiedotusvälineet

Facebook   LinkedInX  Instagram

SRV lyhyesti

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 800 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 300 kumppanin verkoston.

SRV – Elämäsi rakentaja