Suomen suurimman kaupunkityömaan kauppakeskus REDI harjakorkeudessaan

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     7.12.2017, KLO 13.00

Suomen suurimman kaupunkityömaan kauppakeskus REDI harjakorkeudessaan

SRV:n Helsingin Kalasatamaan toteuttaman kauppakeskus REDIn rakentaminen on edennyt aikataulussa, ja torstaina 7. joulukuuta kauppakeskuksen työmaalla juhlitaan harjannostajaisia. REDIn tulevista reilusta 200 liiketilasta on vuokrattu jo lähes 70 prosenttia ja lisäksi lähes kaikista lopuista liiketiloista käydään parhaillaan vuokraneuvotteluita. Kokonaisuudessaan 64 000 m2 suuruisen kauppakeskuksen odotetaan tavoittavan jopa yli 12 miljoonaa kävijää ensimmäisenä kokonaisena toimintavuotenaan.

”REDI on yksi merkittävimmistä rakennushankkeista niin SRV:n kuin koko pääkaupunkiseudun historiassa. REDIssä yhdistyvät uudella tavalla kauppakeskus, liiketilat, asuminen ja erinomaiset liikenneyhteydet. Kauppakeskukseen tulevat yrittäjät arvostavatkin ennen kaikkea kauppakeskuksen keskeistä sijaintia, hyviä liikenneyhteyksiä ja suuria asiakasvirtoja”, sanoo SRV:n Suomen liiketoiminnanjohtaja Juha Toimela.

REDI kokonaisuudessaan koostuu kauppakeskuksen lisäksi kahdeksasta tornitalosta, Esplanadin puiston kokoisesta pihakannesta sekä 2 000 auton parkkihallista. Ensimmäisenä valmistuvan kauppa- ja elämyskeskus REDIstä löytyy kattavan ostostarjonnan lisäksi uusia ja yllättäviäkin vaihtoehtoja myös vapaa-aikaan. REDI kauppakeskuksessa pääsee erikoisimmillaan kokemaan lentämisen elämyksen sekä kaikkia aisteja puhuttelevan 7D-virtuaaliteatterin, jossa elokuvien elämykset tulevat todeksi virtuaalilasien ja liikesimulaattoreiden kautta. REDIin tulee myös kiipeilykeskus, johon kuuluu noin 1 000 neliötä harjoittelutilaa sekä 20 metriin ulottuva kiipeilyseinä.

Rakennustyöt alkoivat elokuussa 2011 maanrakennus- ja louhintatöillä. Rakennustyöt pysähtyivät kuitenkin pääosiltaan kesällä 2012 kaavavalituksen vuoksi ja käynnistyivät uudelleen huhtikuussa 2015 huomattavalla maanrakennusvaiheella. Kaikkiaan kolmen hehtaarin suuruisen montun louhimiseen kului aikaa reilu vuosi. Tuona aikana työmaalta poistettiin yhteensä 900 000 kiintokuutiota massaa, mikä vastaa yhdeksän eduskuntatalon suuruista määrää. Metro kulki normaalisti koko louhintojen ajan ja räjäytykset ajastettiin tiuhaan kulkevan metron liikennöinnin mukaan.

Ennen louhintojen aloittamista alueella toteutettiin yksi koko hankkeen vaikeimmista vaiheista, kun metroa varten rakennettiin uusi pätkä siltaa aiemmin kallion päälle tukeutuneen radan tilalle. Yksi suurimpia lähiympäristöön ja liikenteeseen vaikuttaneista rakennusvaiheista oli Itäväylän liikenteen siirtyminen REDIn kohdalla tien eteläpuolelle rakennetulle kiertotielle. Itäväylä palautui takaisin entiselle paikalleen syyskuussa 2017. Tällä hetkellä kauppakeskuksen osalta käynnissä on jo sisävalmistusvaihe.

REDIn kauppakeskustyömaa palkittiin tänä vuonna myös Rakennuslehden Vuoden Työmaa -kilpailussa ykköspalkinnolla.

”Olen erityisen iloinen siitä, että johtamistaitojen lisäksi REDIn työmaan hyvä henki ja tekemisen meininki saivat tunnustusta ja puhuttelivat voittajan valinnutta raatia. REDI on vaativa rakennushanke ja rakentaminen tapahtuu haasteellisessa paikassa. REDIn työmaalla työskentelee päivittäin jopa 1 000 työntekijää, mikä asettaa omat vaatimuksensa työmaalle. On hieno tunne, kun oma hieno työmaa saa julkisesti tunnustusta siitä, miten hyvin tehtävässä on onnistuttu”, REDIn työmaapäällikkö Jukka Nikkola toteaa.

Juha Toimela, Suomen liiketoiminnan johtaja, SRV, puh. 040 594 5473, juha.toimela@srv.fi
Jukka Nikkola, työmaapäällikkö, SRV, puh. 040 592 6290, jukka.nikkola@srv.fi
Heli Pulkkinen, tiedottaja, REDI by SRV, puh. 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi

www.redi.fi

Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram

SRV – Elämäsi rakentaja

REDI in brief

Suomen tiheimmin asutun alueen viereen vuonna 2018 valmistuvan REDIn välittömässä läheisyydessä asuu noin 60 000 ihmistä, ja sen koko vaikutusalueella yli 500 000 ihmistä, kolmannes koko suur-Helsingin asukkaista. REDI sijaitsee kolmen ison valtaväylän risteyskohdassa, ja metro pysähtyy päivittäin 500 kertaa kauppakeskuksen kolmannessa kerroksessa. Sekä kauppakeskuksen kolmannessa kerroksessa, että katutasossa pysähtyy useita bussilinjoja. Kymmenen minuutin kävelymatkan sisällä on 45 000 työpaikkaa.

SRV:n Helsingin Kalasatamaan toteuttama REDI muodostuu kantakaupungin suurimmasta kauppa- ja elämyskeskuksesta ja kahdeksasta tornitalosta. Keskuksen alla on 2 000 auton pysäköintilaitos, joka on niin tornien asukkaiden kuin kauppakeskuksen asiakkaidenkin käytössä. REDIn suosio ei rajoitu vain liiketiloihin. Ensimmäisen asuintornin, Majakan, asunnoista noin 90% on myyty. Suomen suurimman kaupunkirakentamisen hankkeen REDIn rakennustyöt käynnistyivät keväällä 2015 ja jatkuvat arvioiden mukaan aina vuoteen 2023 saakka. REDI Kauppakeskus aukeaa yhtenä kokonaisuutena syksyllä 2018 ja ensimmäisenä valmistuvaan tornitaloon, Majakkaan, asukkaat pääsevät muuttamaan keväällä 2019. Loput tornitalot valmistuvat vaiheittain vuoteen 2023 mennessä.