Tapiolan keskustan palvelut paranevat AINOAn laajenemisen myötä

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     17.6.2014

Tapiolan kaupunkikeskus AINOA laajenee 20 000 neliömetriä, kun keskuksen toisen vaiheen uudisrakennukseen valmistuvat tilat muun muassa Stockmannin tavaratalolle vuonna 2017. AINOAn toisen vaiheen rakentaminen varmistui Espoon kaupungin ja LähiTapiolan tekemillä maankäyttö- ja toteutussopimuksilla, jotka hyväksyttiin Espoon kaupunginhallituksessa 16.6.  Hankkeen projektinjohtourakoitsijaksi on valittu SRV. AINOAn laajeneminen käynnistyy kesäkuun aikana.

”Tapiolasta kehitetään Suomen suurinta kävelykeskusta, joka sopii erinomaisesti alueen historiaan puutarhakaupunkina.  Korkeatasoiset joukkoliikenneyhteydet, toimivat pysäköintijärjestelyt ja AINOAn monipuoliset palvelut tekevät Tapiolasta entistäkin houkuttelevamman paikan asua, yrittää ja viihtyä, lupaa AINOAn kauppakeskusjohtaja Kirsi Borg.

Uusia asukkaita houkuttelee myös Tapiolan saavutettavuuden paraneminen. Metroliikenne käynnistyy syksyllä 2016. Keskuksen alle tulee liityntäbussiterminaali. Keväällä 2016 Tapiolan keskustan alapuolelle valmistuu 1 600 autopaikan pysäköintilaitos ensimmäisen vaiheen jo käytössä olevien noin 450 autopaikan lisäksi.

Laajennuksen myötä AINOAn kokonaispinta-ala kasvaa nykyisestä noin 10 000 neliömetristä 30 000 neliömetriin. Laajennustöiden aikana AINOA ja Tapiolan Stockmann palvelevat asiakkaitaan normaalisti.  Tapiolan Stockmann siirtyy nykyiseltä paikaltaan AINOAn uudisrakennukseen vuonna 2017, jonka jälkeen jatkuu laajennuksen kolmas vaihe.

”Tavoitteenamme on luoda Tapiolaan uudenlainen houkutteleva tavaratalo, jossa on tarjolla laajojen tuotevalikoimien ja erinomaisen asiakaspalvelun lisäksi verkkokaupan monikanavaiset palvelut. Tehostettu tilankäyttö ja moderni ostosympäristö tarjoavat asiakkaillemme entistä paremmat ostosmahdollisuudet”, Stockmannin tavarataloryhmän johtaja Maisa Romanainen sanoo.

SRV vastaa Tapiolan keskustakorttelin rakentamisesta

LähiTapiola ja SRV ovat tehneet sopimuksen Tapiolan keskustakorttelin rakentamisesta. Rakentaminen aloitetaan kesäkuussa maanrakennustöillä, joissa muun muassa Merituulentien taso lasketaan kuusi metriä. Näin keskusta-alueen pohjoiset ja eteläiset osat yhdistyvät yhtenäiseksi jalankulku- ja pyöräilyalueeksi.

”Keväällä hyväksytty uusi asemakaava mahdollistaa Tapiolan keskustan merkittävän uudistamisen arkkitehtonisesti korkeatasoisilla ratkaisuilla puutarhakaupungin kansallismaisemaluonteen säilyttäen. Hankkeen tavoitteena on palauttaa Tapiolan keskustalle sen monimuotoinen elinvoima sekä laadukkaan asumisen että kaupallisten palvelujen osalta”, sanoo LähiTapiola Kiinteistövarainhoidon kiinteistörahastojohtaja Kim Särs. Kaikkiaan LähiTapiolan hallinnoima kiinteistöpääomarahasto Tapiola KR III investoi noin puoli miljardia euroa Tapiolan keskuksen kehittämiseen vaiheittain vuosien 2011-2020 aikana.

Liiketilojen päälle rakennetaan asuintaloja, joista korkeimmat ovat 8-kerroksisia. Asuntoja ryhdytään myymään syksyn aikana ja ne valmistuvat vuoden 2017 aikana.  SRV on kehittänyt hanketta yhdessä LähiTapiolan kanssa ja toimii hankkeessa LähiTapiolan projektinjohtourakoitsijana. Hankkeen arvioitu kokonaiskustannus on runsaat 110 miljoonaa euroa.

”Tapiola on yksi Espoon merkittävimmistä keskuksista. SRV on mukana monessa Länsimetron aseman ympäristön hankkeessa. Asemien lähistölle, hyvien kulkuyhteyksien äärelle on mielekästä rakentaa sekä kaupallisia palveluja että asuntoja palvelemaan ihmisten arkea”, SRV:n hankekehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja Timo Nieminen sanoo.

LähiTapiola-ryhmä

SRV Yhtiöt Oyj

Kim Särs, kiinteistörahastojohtaja, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito, puh. 040 5019981

Kirsi Borg, toimitusjohtaja, AINOA, puh. 040 5576526