Uusi Vantaankoski -ideakilpailun voittajatyö haastaa luomaan vapaakaupungin työelämän kokeiluille

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     21.4.2016, KLO 10.00

SRV:n, Sanoman, Vantaan kaupungin ja VTT:n yhdessä järjestämän Uusi Vantaankoski -ideakilpailun voittajaksi on valittu L Arkkitehdit Oy:n johtama poikkitieteellinen työryhmä. Uusi Vantaankoski -ideakilpailulla haettiin konseptia innovatiiviselle yrityskampukselle. Voittoisa Futurama-ehdotus purkaa ennakkoluulottomasti työn, vapaa-ajan, kodin ja työpaikan raja-aitoja.

“Päätimme osallistua siksi, että uuden tyyppinen kilpailumuoto oli houkutteleva. Haastoimme alusta lähtien vallitsevat alue- ja toimistorakentamisen käytänteet ja pohdimme konseptitasolla, mitä työ ja eläminen kaupunkiympäristössä ovat tulevaisuudessa. Kasasimme työryhmän, johon meidän arkkitehtien lisäksi kuuluivat muiden muassa futuristi ja työelämäntutkija. He auttoivat laajentamaan horisonttiamme ja näkemään tulevaisuuden täynnä mahdollisuuksia”, L Arkkitehtien kehityspäällikkö, voittajatyöryhmän vetäjä Katia Salo sanoo.

Voittajatyön lähtökohta on se, että jyrkkä vastakkainasettelu työn, kodin, työajan ja vapaa-ajan välillä päättyy. Toimitila käsitteenä on tullut tiensä päähän ja sen korvaa joustavasti tarpeen mukaan muuntuva toimintaympäristö, joka myös tarjoaa ihmisille enemmän vaihtoehtoja arkensa rytmittämiseen.

“Nykyinen tapa kehittää kaupunkiympäristöjä on kankea eikä anna tilaa spontaaneille innovaatioille ja kaupunkitilan nopealle muokkaamiselle. Norminpurkutalkoiden hengessä ehdotamme Uudelle Vantaankoskelle eräänlaista vapaakaupunkia, jossa totutut, rajoittavat säännöt eivät päde. Rajatulla alueella kevyet, nopeat kokeilut työn tekemisestä ja kaupunkielämästä olisivat sallittuja”, Salo kertoo.

Voittajatyön mukaan tulevaisuudessa tila on palvelu, joka muuntuu tarpeen mukaan. Kaupunkitila, sisältäen esimerkiksi liikenteen, on myös palvelu, ja alusta tapahtumille ja toimeliaisuudelle. Voittajatyössä ehdotetaan, että kampusalueen annettaisiin kehittyä yritysvetoisesti ja nopea täydennys- ja muuntorakentaminen sallittaisiin joustokaavoituksella. Tavoitteena olisi, ettei yrityksen tarvitsisi tilanteensa muuttuessa lähteä alueelta pois, vaan tilat joustaisivat.

“Halusimme ravistella kaupunkisuunnittelua ja toimitilahankkeita, ja onnistuimme. Seuraavaksi käynnistämme neuvottelut voittajien ja muiden kiinnostavia konsepteja tuottaneiden kanssa. Valitsemme osioita eri töistä ja kehitämme niitä eteenpäin. Ensimmäiset ideasovellukset haluaisimme näkyville jo vuoden, parin kuluttua”, tuomariston puheenjohtaja, SRV:n hankekehitysjohtaja Jouko Pöyhönen sanoo.

Kilpailuun saatiin kaikkiaan 17 kilpailuehdotusta. Kilpailun pääpalkinnon 20 000 euroa voitti kilpailutyö Futurama. Kilpailutyö Symbioosi palkittiin 10 000 eurolla konseptista, jonka vahvuuksia olivat erityisesti pöhinäpalvelut -idea ja muunneltava tilankäyttö. R2D2K ja The Mesh Studio jakavat keskenään yhteensä 10 000 euron palkintosumman digitaalisten palveluiden ideoista. Kilpailutyö Hyönteiselämää palkitaan 5000 eurolla liikkumisratkaisusta ilmaulottuvuudessa. Kilpailutyö Kiertotaloustulostin palkitaan 5000 eurolla kiertotalouden alueellisesta toteuttamisesta.

Lisätietoja kilpailusta ja kilpailijoista:
Palkittujen kilpailutöiden tekijöiden tiimit, yhteyshenkilöt ja tuomariston kommentit julkaistaan 21.4. klo 10 www.uusivantaankoski.fi -verkkosivuilla.

Yhteyshenkilöt medialle:
Jouko Pöyhönen, Johtaja, Hankekehitys, SRV, puh. 0201 455247, jouko.poyhonen@srv.fi
Hanna Johde, Viestintäjohtaja, Sanoma, puh. 040 673 8977, hanna.johde@sanoma.com
Jose Valanta, Elinkeinojohtaja, Vantaan kaupunki, puh. 09 8392 1108, 050 5231116, jose.valanta@vantaa.fi

Toimitamme median edustajille pyynnön perusteella otteita palkittujen työryhmien kilpailutöistä. Mikäli haluatte tilata aineistopaketin, ottakaa yhteyttä yhteistyökumppaniimme Mailand Communications Oy:n Aino Laaksoon. Yhteystiedot: aino.laakso@mailand.fi, puh. 050 553 8831.

Kilpailutöiden omistusoikeudet ovat kilpailun järjestäjällä eikä niitä ole luvallista julkaista kokonaisuudessaan mutta mediat voivat julkaista osia visualisoinneista ja siteerata ehdotuksia.

Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram