• SRV Yhtiöt Oyj/

Vantaan pääpoliisiaseman ja poliisivankilan rakennustyöt saatu kokonaisuudessaan päätökseen – keskiössä kestävyys ja uudistettu konsepti

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      3.10.2024   KLO 09.00

Vantaan Jokinimeen on valmistunut ensimmäinen uudistetun poliisitalokonseptin mukainen pääpoliisiaseman ja poliisivankilan kokonaisuus, jossa on kiinnitetty erityistä huomiota tilojen toiminnallisuuteen ja ympäristövastuullisuuteen. Itä-Uudenmaan poliisilaitos keskittää Vantaalla palvelujaan uuteen pääpoliisiasemaan ja aloittaa toimintansa uusissa toimitiloissa vaiheittain vuoden loppuun mennessä.

Hankkeen tilaajana ja rakennuttajana toimi valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt yhteistyössä Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen kanssa. SRV toimi rakennushankkeen pääurakoitsijana ja pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastasi Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy. Rakentamisen kokonaiskustannukset ovat noin 90 miljoonaa euroa.

Rakennustyöt aloitettiin työmaalla elokuussa 2022. Poliisiasema valmistui ja otettiin käyttöön kahdessa vaiheessa. Poliisivankilan rakennustyöt valmistuivat maaliskuussa 2024, ja poliisivankila otettiin käyttöön keväällä. Rakennustyöt tontilla jatkuivat vielä syksyyn asti, kunnes myös pääpoliisiaseman rakennustyöt saatiin päätökseen. Uusi pääpoliisiasema otetaan kalustamis- ja varusteluvaiheen jälkeen kokonaisuudessaan käyttöön tavoiteaikataulun mukaan loppuvuodesta 2024.  Parhaimmillaan työmaalla työskenteli yli 230 henkilöä, ja työmaalle on perehdytetty hankkeen aikana yhteensä yli 1000 henkilöä.  Pääpoliisiaseman ja poliisivankilan kokonaispinta-ala on noin 20 000 bruttoneliömetriä.

”Hyödynsimme hankkeessa kokemustamme Senaatille toteutetuista muista kohteista ja hyvin toimivasta yhteistyöstä. Senaatin kärkihankeallianssimalli osoittautui tässäkin hankkeessa erinomaiseksi tavaksi rakentaa vaativa kohde tiiviillä aikataululla ja vaiheistetulla valmistumisella. Pääpoliisiaseman kokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa on panostettu kestäviin ratkaisuihin, niin kokonaistaloudellisuuteen, energiatehokkuuteen kuin ympäristön vähäiseen kuormitukseen”, sanoo SRV:n pääkaupunkiseudun toimitilarakentamisen yksikönjohtaja Marko Räisänen.

Ensimmäisen uudistetun poliisitalokonseptin mukainen pääpoliisiasema

Vantaalla valmistunut hanke on ensimmäinen pääpoliisiasema, joka toteutetaan 2020-luvulla uudistetun poliisitalokonseptin mukaisesti. Konseptin tarkoituksena on tuottaa taloudellisia ja toiminnallisia hyötyjä poliisin toiminnalle ja yhteiskunnalle. Uudistetussa konseptissa on huomioitu poliisin työn muuttuneet tarpeet, kuten entistä suuremmat poliisiautot, lisääntyneet partiovarusteet ja digitalisaatio. Itä-Uudenmaan poliisilaitos keskittää jatkossa uuteen pääpoliisiasemaan lupapalveluiden asiakaspalvelupisteen, rikosilmoitusten vastaanoton, löytötavarat sekä poliisin asiakkaiden kuulustelut ja tapaamiset.

”Olemme ylpeitä, että Vantaan pääpoliisiaseman rakennushanke on saatu kokonaisuudessaan päätökseen. Tämä on ensimmäinen uudistetun poliisitalokonseptin mukaan valmistunut moderni pääpoliisiasema. Hanke toimii esikuvana tuleville hankkeille", kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Johanna Virsu.

Rakennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa on kiinnitetty toiminnallisuuden lisäksi erityistä huomiota kestävään rakentamiseen, jonka osalta pääpoliisiasemalle on asetettu korkeat tavoitteet. Valtion rakennushankkeita ohjataan energiatehokkuuteen, ympäristövastuullisuuteen ja -vaikuttavuuteen sekä työntekijöiden hyvinvointiin. Rakennukseen on esimerkiksi toteutettu aurinkosähköjärjestelmä sekä sade- ja sulamisvesien hallintaa varten rakennettu viherkatto. Aurinkovoimalan sähköntuotanto hyödynnetään täysin pääpoliisiaseman toiminnassa.

Seuraava konseptin mukainen pääpoliisiasema valmistuu loppuvuodesta Ouluun, jossa SRV myös toimii pääurakoitsijana.

Marko Räisänen, yksikönjohtaja, Toimitilat PKS, SRV p. 040 684 4888, marko.raisanen@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Johanna Virsu, rakennuttajapäällikkö, Senaatti-kiinteistöt, puh. 040 767 9199, johanna.virsu@senaatti.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Senaatti-kiinteistöt

Facebook  LinkedIn  X  Instagram

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 800 SRV:läisen lisäksi työllistimme noin 3 300 kumppanin verkoston.