Aika osallistua Swedish Steel Prize 2017 -kilpailuun

Swedish Steel Prize on teräsalan kansainvälinen palkinto, joka myönnetään suunnittelu- ja innovointitaidon kunniaksi. Nyt on aika osallistua: viimeinen osallistumispäivä on 1. helmikuuta 2017.

Swedish Steel Prize -palkinnon voi voittaa kuka tahansa, jonka kehittämässä menetelmässä tai tuotteessa hyödynnetään SSAB:n tuotevalikoiman koko potentiaalia: teräksiä, jotka on optimoitu lujiksi ja kulutusta kestäviksi, käytettäviksi koneistuksessa ja suojauksessa tai näiden eri yhdistelmiä. Kyse voi olla esimerkiksi uudesta teknisestä ominaisuudesta, kevyemmästä tuotteesta, yksinkertaisemmasta tuotannosta, tuotteen pidemmästä eliniästä, paremmasta suorituskyvystä tai ympäristöeduista. Käytettyjen materiaalien on kuuluttava SSAB:n valmistamien materiaalien luokkaan, mutta niiden ei välttämättä tarvitse olla SSAB:n tuottamia.

Viime kerralla tuomaristo sai arvioitavakseen kilpailutöitä 28 maasta. Yksi viime vuosien voittajista on valkovenäläinen Belaz, joka rakensi maailman suurimman maansiirtoajoneuvon käyttäen apunaan erikoislujaa terästä. Kaikki finalistit eivät kuitenkaan ole olleet suuria yhtiöitä ja organisaatioita: vuonna 2014 ehdolla oli suomalainen innovaattori Timo Penttimies, joka on suunnitellut uuden, innovatiivisen ja kustannustehokkaan syöttörullan metsäkoneisiin.

”Premium-teräksillämme on ja tulee olemaan useita uusia ja jopa kokeellisia käyttötapoja. Toivon, että näemme sovellusten joukossa mahdollisimman monia tällaisia tuotteita tai menetelmiä. Etsimme innovatiivisia teräsratkaisuja, jotka todella haastavat teräksenkäytön rajoja – joko sellaisenaan tai yhdessä jonkun muun materiaalin kanssa tai jopa digitaalisuuteen yhdistettynä”, kertoo Eva Petursson, joka on Swedish Steel Prize -tuomariston puheenjohtaja ja vastaa SSAB:n strategisesta tutkimus- ja kehitystyöstä.

Swedish Steel Prize -voittaja julkistetaan 11. toukokuuta 2017 Waterfront Congress Centressä Tukholmassa. Voittaja saa kuvanveistäjä Jörg Jeschken patsaan ja 100 000 Ruotsin kruunun rahapalkinnon, jonka SSAB kannustaa lahjoittamaan voittajan valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen.

Ilmoittaudu ja lue lisää osoitteessa www.steelprize.com. Voit myös katsoa osallistumisvideon ja videoita aiemmista Swedish Steel Prize -ehdokkaista YouTube-kanavallamme sekä seurata meitä Twitterissä ja Instagramissa.

Anna Rutkvist, projektipäällikkö, Swedish Steel Prize, SSAB, +46 243 716 40,
anna.rutkvist@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com.