Hitsausliitosten laadunvarmistusmenetelmä on 2015 Swedish Steel Prize University Challenge -voittaja

Tukholman Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun (KTH) jatko-opiskelija Thomas Stenberg voitti vuoden 2015 Swedish Steel Prize University Challenge -kilpailun hitsausliitosten laadunvarmistusmenetelmällä.

Nykyisten laatustandardien mukaan hitsausliitosten laatu vaikuttaa erikoislujasta teräksestä valmistettujen komponenttien väsymyslujuuteen.

”Hitsin korkea laatu vaikuttaa komponenttien väsymyslujuuteen, mikä on erityisen tärkeää erikoislujien terästen käytön kannalta. Kilpailun voittanut sovellus on uusi menetelmä, jolla varmistetaan korkea laatu hitsausliitosten pidemmän väsymisiän muodossa”, kertoo tuomariston puheenjohtaja ja SSAB:n markkinakehityksestä vastaava johtaja Gregoire Parenty.

Thomas Stenberg suorittaa jatko-opintoja Tukholmassa sijaitsevan kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun ilmailu- ja ajoneuvotekniikan laitoksella. Hänen työnsä edistää sellaisten ohjelmien ja mittauslaitteiden kehitystä, joita käytetään tulevaisuudessa teollisuuden tuotantolinjoilla.

Swedish Steel Prize University Challenge on kansainvälinen palkinto, jonka tarkoituksena on innostaa opiskelijoita tutustumaan teräkseen sekä siihen, kuinka erikoislujia teräksiä voidaan hyödyntää suunnitteluratkaisuissa ja tuotteiden valmistuksessa. Palkinnon voittajaksi voidaan valita minkä tahansa yliopiston opiskelijajoukkue, joka on keksinyt erikoislujia teräksiä, rakenneteräksiä tai kulutusteräksiä hyödyntävän tuoteidean tai menetelmäehdotuksen, jolla näiden terästen sovellusalaa voidaan laajentaa.

Vuosittain jaettava Swedish Steel Prize University Challenge -palkinto myönnettiin tänä vuonna neljättä kertaa. Voittaja saa diplomin ja pääsee tapaamaan SSAB:n asiantuntijaa yhden päivän ajaksi.

Lisätietoa aiheesta antaa

Marie Elfstrand, johtaja, mediasuhteet ja PR, +46 8 454 57 34
Susanne Nordhqwist, tapahtumien ja sisällön johtaja, +46 70 551 83 13

Lataa kuvia SSAB:n Mediapankista

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com.