Italian SSAB käyttää nyt fossiilivapaata energiaa tuotannossaan

Vuodesta 1995 Italian Ghedissä toiminut SSAB:n tytäryhtiö SSAB Swedish Steel S.p.A asensi aurinkopaneelit tuotantolaitoksensa katolle vuoden 2023 lopussa. Ghedin teräspalvelukeskuksen tuotanto toimii nyt täysin fossiilivapaalla energialla, mikä tukee SSAB:n kestävän kehityksen strategiaa.

SSAB:n Ghedin teräspalvelukeskuksen uudessa teräskatossa käytetään SSAB-konserniin kuuluvan Ruukki Constructionin aaltoprofiilia. Katto on valmistettu kestävästä maalipinnoitetusta GreenCoat®-teräksestä, jonka maalissa käytetään pohjoismaista rypsiöljyä. SSAB:n ainutlaatuinen ja patentoitu ratkaisu pienentää rakennusten ympäristöjalanjälkeä merkittävästi. GreenCoat®-terästuotevalikoima kattoihin, julkisivuihin ja sadevesijärjestelmiin on maalipinnoitettujen terästuotteiden ympäristötietoisin.

SSAB:n kestävän kehityksen strategia perustuu tavoitteeseen tarjota markkinoille kaksi päästötöntä terästuotetta. SSAB aikoo ensinnäkin toimittaa rautamalmipohjaista fossiilivapaata terästä markkinoille kaupallisessa mittakaavassa ensimmäisenä vuoteen 2026 mennessä ja poistaa suurelta osin omasta toiminnastaan aiheutuvat hiilidioksidipäästöt noin vuoteen 2030 mennessä. Terästuotannon sivutuotteena muodostuu tulevaisuudessa vettä hiilidioksidin sijaan. Toinen päästöttömistä terästuotteista on SSAB Zero™, joka on jo nyt kaupallisesti saatavilla. Se on valmistettu kierrätetystä teräksestä fossiilivapaalla sähköllä ja biokaasulla.

Siirtyminen fossiilivapaan energian käyttöön SSAB:n Ghedin teräspalvelukeskuksessa on osa SSAB:n yleistä kestävän kehityksen strategiaa. Hankkeen toteuttaa Solnet Group. Yritys tarjoaa nykyaikaisia älykkäitä aurinkoenergiaratkaisuja, jotka antavat tarkkaa reaaliaikaista tietoa aurinkoenergian käytöstä. Paneelien arvioitu vuotuinen energiantuotanto on 830 MWh.

”Olemme iloisia siitä, että voimme saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteemme aurinkoenergian avulla. Käytämme noin 50 % aurinkoenergiasta oman teräspalvelukeskuksen tuotantoon, toimistorakennuksiin ja sähköajoneuvojen lataamiseen. Loput myymme sähköverkkoon”, SSAB Swedish Steel S.p.A:n toimitusjohtaja Julia Seeber kertoo.

"Uusi teräskatto Italian Ghedin teräspalvelukeskuksessamme on valmistettu Ruukki Constructionin toimittamasta SSAB GreenCoat -väripinnoitetusta teräksestä ja siinä on Solnetin toimittamat aurinkopaneelit. Tämä investointi on yksi esimerkki SSAB:n sitoutumisesta hiilidioksidipäästöjen eliminoimiseen toiminnastamme. Uusiutuvan energian saatavuus terästehtaillemme ja arvoketjun myöhemmissä vaiheissa on ratkaisevan tärkeää CO2-päästöjen vähentämisessä. Tämä investointi on uusi askel tämän tavoitteen saavuttamisessa”, tiivistää Tony Harris, SSAB Europe -divisioonan Head of Sales and Business Development.

Ghedin teräspalvelukeskus valmistaa määrämittaan leikattua terästä tunnetuista SSAB-brändeistä, kuten SSAB Laser, Strenx, SSAB Domex ja SSAB Boron. Vuotuinen kapasiteetti on 80 000 tonnia ja se tuotetaan nyt kokonaan fossiilivapaalla energialla.