Ruotsin pääministeri mukana SSAB:n pohjoismaisen tuotantojärjestelmän uudistuksen käynnistyksessä

SSAB aloitti tänään valokaariuunin rakentamisen Oxelösundiin Ruotsin pääministeri Ulf Kristerssonin läsnä ollessa. Kyseessä on historiallinen virstanpylväs Ruotsin teollisuudelle ja vihreälle siirtymälle fossiilivapaaseen teräksentuotantoon.

Kuva: Lindblad Studio/Tengbom/AplusM

SSAB on aiemmin tehnyt strategisen linjapäätöksen koko pohjoismaisen tuotantojärjestelmänsä uudelleenjärjestelystä noin vuoteen 2030 mennessä ja päätti tänä vuonna investoida 6,2 miljardia Ruotsin kruunua uuteen valokaariuuniin ja siihen liittyvään raaka-aineiden käsittelyyn Oxelösundissa.

”Aloitamme nyt SSAB:n pohjoismaisen tuotantojärjestelmän mittavan rakentamisen ja muuntamisen. Masuunien vaihtaminen valokaariuuneihin on miljardi-investointi. Pohjoismaisen tuotantojärjestelmän uudelleenjärjestelyllä on positiivinen vaikutus sekä globaalisti että paikallisesti ja se auttaa lisäksi asiakkaitamme vähentämään hiilidioksidipäästöjään. Samalla säilytämme paikallisia työpaikkoja ja suojelemme ympäristöä”, sanoo SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist.

Investointi Oxelösundiin on tärkeä askel SSAB:n siirtymisessä fossiilivapaaseen teräksentuotantoon ja suurelta osin fossiilivapaaksi yritykseksi. Se vahvistaa SSAB:n kilpailukykyä ja auttaa luomaan uusia maailman johtavia tuotteita ja ratkaisuja vahvempaan, kevyempään ja kestävämpään maailmaan.

”Investointi Oxelösundiin lisää SSAB:n joustavuutta ja tuottokykyämme. Siirtyminen valokaariuuniin tarkoittaa myös sitä, että voimme vähentää Ruotsin hiilidioksidipäästöjä noin 3 % pelkästään Oxelösundin tehtaamme uudistamisella”, sanoo Johnny Sjöström, SSAB Special Steels -divisioonan johtaja.

SSAB on jo valmistanut ja toimittanut pilottimääriä fossiilivapaata terästä (SSAB Fossil-free™ teräs) strategisille asiakkaille ja ottanut johtavan aseman terästeollisuuden vihreässä siirtymässä. Tänä vuonna otettiin toinen tärkeä askel, kun SSAB esitteli SSAB Zero™ -teräksen, joka perustuu kierrätettyyn teräsromuun ja on valmistettu fossiilivapaalla sähköllä ilman fossiilisia hiilidioksidipäästöjä.

Lisätietoja:
Anna Molin, Press Officer SSAB, 076- 110 4676, anna.molin@ssab.com
Gunilla Hjalmarson, Head of External Communications SSAB, 076-117 9185, gunilla.hjalmarson@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.