Santanderin innovatiivinen, kevyt perävaunu Swedish Steel Prize 2014 -ehdokkaana

Santander on kehittänyt perävaunun juomien kuljetukseen ja on yksi vuoden 2014 Swedish Steel Prize -finalisteista.

Swedish Steel Prize -palkinnon myöntää vuosittain maailman johtava lujien terästen ja kulutusta kestävien terästen valmistaja SSAB tunnustuksena innovatiivisimmasta lujan teräksen käyttötavasta.

Chileläinen Santander Equipos on yksi tämän vuoden ehdokkaista palkinnon saajaksi. Palkinnon voittaja julkistetaan 20. marraskuuta Tukholmassa pidettävässä tilaisuudessa.

”Asiakkaamme halusivat lisätä kilpailukykyään ja tuottavuuttaan yksikköä kohden kevyemmällä perävaunulla, jolla voitaisiin kuljettaa enemmän lastia ja jossa olisi myös parempi ulkonäkö” toteaa Gonzalo Santander, Santander Equiposin toimitusjohtaja ja omistaja. ”Perävaunun tärkein ominaisuus, jossa lujaa terästä on hyödynnetty, on sen huomattavasti alhaisempi omapaino eli ajoneuvon paino ilman lastia.”

Optimoidussa perävaunussa on kaareva katto, joka parantaa perävaunun aerodynamiikkaa maantiellä ajettaessa. Optimoidussa perävaunussa pystytään kuljettamaan noin 32 tonnin kuormia, ja toisin kuin useimmissa perävaunuissa, siinä on vain yksi runkopalkki kahden sijaan. Pullojen kuljetukseen tarkoitettuja tasoja on yhden sijasta kolme. Lisäksi telissä, jossa perävaunun pyörien akselit sijaitsevat, on joustava rakenne kiinteän sijaan.

Perävaunussa käytetään 90 prosenttia enemmän lujaa terästä kuin aiemmissa perävaunuissa. Perävaunun selkärangan muodostavat rungon kolme samansuuntaista C-palkkia, jotka liittyvät toisiinsa ristikkorakenteella.

”Perävaunu painaa noin 2,5 tonnia vähemmän kuin aiempi mallimme: 5 300 kiloa 7 800 kilon sijaan”, Santander kertoo. ”Kyseessä on merkittävä ero, josta on hyötyä sekä asiakkaalle että meille, sillä sen ansiosta perävaunulla voidaan kuljettaa enemmän lastia, mikä parantaa Santanderin kilpailuasemaa.”

Tuomariston perustelut

Swedish Steel Prize -tuomariston perustelut Santander Equiposin valitsemiselle yhdeksi vuoden 2014 Swedish Steel Prize -ehdokkaista:

”Santander on kehittänyt uuden kevyen perävaunun juomalavojen kuljetukseen. Hyötysuhde on kasvanut niin, että seitsemällä uudella perävaunulla voidaan kuljettaa sama kuorma kuin kahdeksalla perinteisellä, millä on sekä taloudellisia että ympäristöetuja. Perinteinen päärungon palkkirakenne on korvattu pultatulla, pitkälle kehitetystä lujasta teräksestä valmistetulla ristikkorakenteella. Tämä uusi innovatiivinen suunnittelukonsepti täyttää kestävyyden, käyttöiän ja tuotantotalouden korkeat vaatimukset.”

Swedish Steel Prize -palkinto myönnettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1999. Sen tarkoitus on inspiroida sekä lisätä tietämystä lujien terästen mahdollisuuksista kevyempien, turvallisempien ja ympäristömyötäisempien tuotteiden kehityksessä.

Swedish Steel Prize -palkinnon voittaja saa 100 000 Ruotsin kruunun arvoisen stipendin ja Jörg Jeschken suunnitteleman palkinnon. Palkintojenjakotilaisuus on osa kolmipäiväistä tapahtumaa, jossa noin 600 globaalin valmistus- ja terästeollisuuden edustajaa eri puolilta maailmaa osallistuu seminaareihin ja vierailuihin SSAB:n tehtailla.

Lataa kuvia SSAB:n Mediapankista

Lisätietoja:

Marie Elfstrand, Johtaja, Mediasuhteet ja PR, 46 8 454 57 34 marie.elfstrand@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu NASDAQ OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti NASDAQ OMX Helsingissä. www.ssab.com.