Sergi Parareda Oriol on University Steel Prize 2018 -voittaja

Erikoislujasta teräksestä valmistettujen leikattujen reunojen väsymislujuuden innovatiivinen tutkimus toi Katalonian teknillisessä yliopistossa Espanjassa opiskelevalle Sergi Parareda Oriolille University Steel Prize 2018 -voiton.

”Monimutkaisen ilmiön ymmärtämisen ja käytännön testausten yhdistäminen sekä tarkkanäköiset päätelmät saivat Sergin erottumaan muista”, kertoo SSAB:n Linda Petersson, University Steel Prize -tuomariston puheenjohtaja.

Yhteistyössä espanjalaisen Fundació CTM Centre Tecnológic -tutkimuslaitoksen ja Scania AB:n kanssa Sergi Parareda Oriol tutkii opinnäytetyössään leikattujen, erikoislujien teräsreunojen väsymislujuutta raskaissa hyötyajoneuvoissa.

Aiheesta ei ole juurikaan saatavilla tietoa, ja Oriol testasi erilaatuisia erikoislujia teräksiä leikkausolosuhteiden parannuksilla ja mekaanisilla pintakäsittelyillä, kuten hiekkapuhalluksella. Projektin tuottamat tulokset ja suositukset mahdollistavat raskaiden hyötyajoneuvojen komponenttien optimaalisen suunnittelun materiaaliparannuksilla, mikä keventää myös osien painoa.

Tuomariston perustelut University Steel Prize -palkinnon voitolle ovat:

Vuoden 2018 University Steel Prize -palkinnon on saanut Sergi Parareda Oriol, koska hän tarttui hyvin käytännöllisellä tavalla yhteen keskeisimpään erikoislujan teräksen käyttöä raskaissa ajoneuvoissa vaikeuttavaan tekijään. Opinnäytetyössä oli yliopiston ja tutkimuslaitoksen lisäksi mukana myös kuorma-autovalmistaja, ja työ osoittaa, että väsymislujuuden parantaminen on mahdollista teräskomponenttien sinkopuhdistuksella.

University Steel Prize haastaa opiskelijat ympäri maailmaa kehittämään uusia, innovatiivisia menetelmiä tai tapoja käyttää erikoislujaa terästä. 20 000 Ruotsin kruunun rahapalkinnon lisäksi voittaja kutsutaan Swedish Steel Prize -tapahtuman päälavalle esittelemään menetelmänsä.

Lue lisää University Steel Prize -palkinnosta osoitteessa steelprize.com.

Lisätietoja:
Linda Petersson, University Steel Prize -tuomariston puheenjohtaja, +46 243 716 11

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.