SSAB, LKAB ja Vattenfall käynnistävät hankkeen tavoitteena hiilidioksidivapaa terästeollisuus

SSAB, LKAB ja Vattenfall ovat tänään ilmoittaneet käynnistävänsä projektin ratkaistakseen hiilidioksidikysymyksen Ruotsin terästeollisuudessa. Yritykset alkavat yhdessä kehittää teräksen tuotantoprosessia, jonka päästönä syntyy vettä hiilidioksidin sijasta.

Koko maailma on suurten haasteiden edessä etsiessään aiempaa kestävämpää yhteiskuntaa. SSAB:n nykyinen tuotantojärjestelmä on jo nyt yksi maailman tehokkaimmista hiilidioksidipäästöjen osalta. Kuitenkin nykyinen koksaamoihin ja masuuneihin perustuva teräksentuotannon teknologia tarkoittaa sitä, että yritys on Ruotsin suurin yksittäinen hiilidioksidipäästöjen lähde.

SSAB, LKAB ja Vattenfall ovat yhdessä valmiita ottamaan suuren vastuun löytääkseen pitkän aikavälin ratkaisun terästeollisuuden hiilidioksidiongelman hoitamiseksi. Siksi yritykset ovat tänään ilmoittaneet aloittavansa yhteisen teollisen projektin kehittääkseen terästuotantoprosessin, jossa päästönä syntyy vettä hiilidioksidin sijasta.

Ruotsi on sopiva kohde tällaiselle hankkeelle, sillä maassa on korkeatasoista, erikoistunutta terästeollisuutta, fossiilisesta hiilestä vapaata sähköä sekä Euroopan laadukkainta rautamalmia.

“Ympäristö ja vastuullisuus ovat olleet osa SSAB:n pitkän tähtäimen strategiaa jo vuosia. Mutta haluamme tehdä vielä enemmän. Tällä hankkeella haluamme ottaa vastuuta ratkaistaksemme pitkällä tähtäimellä hiilidioksidikysymyksen terästeollisuudessa,” sanoo SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist.

“LKAB tuottaa rautamalmia käyttäen prosesseja, jotka vaativat vähemmän energiaa ja aiheuttavat vähemmän päästöjä kuin valtaosa kilpailijoistamme. Keskitymme myös asiakkaidemme prosessien optimointiin. Tämä panostus hiilidioksidivapaaseen terästuotantoon on merkittävä panostus kestävään kehitykseen,” sanoo LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström.

“On erittäin kiinnostavaa ottaa osaa tähän hankkeeseen, jolla pyritään turvaamaan yhden Ruotsin keskeisen teollisuudenalan tulevaisuus käyttämällä hiilidioksidivapaata sähköä korvaamaan fossiilisia polttoaineita teräksen tuotannossa. Tämä on alku erittäin mielenkiintoiselle, ympäristöystävälliselle kehityshankkeelle, joka hyödyttää kumppaneitamme ja Vattenfallia sekä tietysti ilmastoa,” sanoo Vattenfallin toimitusjohtaja Magnus Hall.

Hanke on myös merkittävä panostus kohti fossiilisesta hiilestä vapaata Ruotsia. Projektin läpivieminen edellyttää myös kansallisia panostuksia valtiovallalta, tutkimuslaitoksilta ja korkeakouluilta seuraavien 20 - 25 vuoden aikana.

”Ruotsilla on mahdollisuus ottaa edelläkävijän asema tässä asiassa. Millään muulla Euroopan maalla ei ole vastaavia mahdollisuuksia – kiitos mukanaolevien kolmen yrityksen osaamisen sekä maan ainutlaatuisten luonnonvarojen. Onnistuaksemme tarvitsemme kuitenkin myös vahvaa poliittista tukea. Meillä kolmen yrityksen sisällä on selkeä tulevaisuuden visio; yhdessä voimme luoda kestävämmän tulevaisuuden, jossa yhtenä tavoitteena on teräs ilman hiiltä,” toteaa Martin Lindqvist.

Lehdistötilaisuus järjestetään tänään 4.4.2016 klo 10.00 CEST Tukholmassa (Manhattan conference room, World Trade Center Stockholm). Lehdistötilaisuutta isännöivät SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist, LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström ja Vattenfallin toimitusjohtaja Magnus Hall. Myös Ruotsin elinkeino- ja innovaatioministeri Mikael Damberg osallistuu tilaisuuteen.

Englanninkielistä lehdistötilaisuutta voi seurata myös webcast-lähetyksenä.

Lisätietoja:

Viktoria Karsberg, Ulkoisen viestinnän johtaja, SSAB, puh. +46-722-33 52 88

Bo Krogvig, Acting Senior Vice President Communications, LKAB, +46 84293445

Michelle von Gyllenpalm, Head of PRA & Media Relations Nordic, +46 70-531 63 11

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com.