SSAB ja TRIWA esittelevät maailman ensimmäisen fossiilivapaasta teräksestä tehdyn kuluttajatuotteen – rannekellon

Ainutlaatuinen kello, nimeltään Time for Decarbonization, on valmistettu käyttämällä fossiilivapaata teräsjauhetta. Kello lanseerataan 6. joulukuuta, mitä ennen se ehti vierailla YK:n COP27-konferenssissa.

Ensimmäinen valmistuserä on rajoitettu 20 kelloon, mutta tavoitteena on tuotannon lisääminen toukokuussa 2023. Kellon runko on valmistettu SSAB:n Oxelösundin tehtaan fossiilivapaasta teräsjauheesta. Kelloa on saatavana joko automaatti- tai kvartsikoneistolla. Kellotaulun värimaailma ja ylisuuret viisarit ovat saaneet inspiraationsa SSAB:n terästuotannosta.

"Alallamme on perinteitä teräksen kanssa työskentelystä ja juuri siksi tuntuu erittäin jännittävältä osallistua tähän terästeollisuuden muutokseen", sanoo Ludvig Scheja, yksi TRIWA:n perustajista ja yrityksen luova johtaja. ”SSAB on kehityksen eturintamassa HYBRIT-teknologian avulla valmistetun teräsjauheen tuottajana, ja olemme erittäin ylpeitä, että olemme luoneet tämän muutoksen symbolin yhdessä heidän kanssaan: Kello Ruotsista, ja sisällään ratkaisu muutosta kaipaavalle toimialalle.”

"Tämä kello on ensimmäinen kuluttajatuote, joka on valmistettu SSAB:n fossiilivapaasta teräksestä, ja on hienoa nähdä ponnistelujemme ulottuvan täysin uudelle alueelle, mikä lisää sekä asiakaskuntaamme että mahdollisuuksiamme hillitä ilmastonmuutosta", sanoi Johnny Sjöström, SSAB Special Steels –divisioonan johtaja. "Se on ainutlaatuinen myös siksi, että se on ensimmäinen kaupallinen tuote, joka on valmistettu teräsjauheesta Oxelösundin tehtaalta."

Vuonna 2007 perustettu TRIWA on lyhenne sanoista Transforming the Industry of Watches. Se uskoo, että kello voi olla muutossymboli, ja se luo kelloja tarinoilla, jotka ylittävät tyylin, trendit ja tilan, ja päättää työskennellä innovatiivisten materiaalien, organisaatioiden ja lähettiläiden kanssa, jotka välittävät paremman maailman luomisesta. Missiollaan Time for Change, TRIWA on aiemmin tuonut markkinoille Time for Peace -kellot, jotka on valmistettu kierrätetyistä laittomista tuliaseista ja Time for Oceans, jotka on valmistettu kierrätetystä merimuovista. Vuonna 2020 TRIWA teki hiilijalanjälkilaskelmat kaikista tuotteistaan ja tunnisti teräksen suurimmaksi saastuttajaksi. Ratkaisuja etsiessään TRIWA tapasi SSAB:n ja syntyi idea Time for Decarbonization.

Terästeollisuus on vastuussa noin 7 %:sta maailman hiilidioksidipäästöistä. SSAB:n tavoitteena on saada fossiilivapaa teräs markkinoille kaupallisessa mittakaavassa vuonna 2026. SSAB on ottanut johtavan aseman alan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. SSAB:n, kaivosyhtiö LKAB:n ja sähköyhtiö Vattenfallin yhdessä omistama HYBRIT-pilottitehdas on jo valmistanut vetypelkistettyä rautasientä, josta SSAB aloitti pienimuotoisen teräksen valmistuksen ja koetoimitukset vuonna 2021.

Lisätietoja:
Hanna Hoikkala, SSAB:n tiedottaja, hanna.hoikkala@ssab.com, +46736551117
Ludvig Scheja, ludvig@triwa.com, +46 709 948 387

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.