SSAB julkisti tänään osavuosikatsauksensa 1.1.-30.6.2024

SSAB julkisti tänään osavuosikatsauksensa 1.1.-30.6.2024. Raportti on saatavilla englanniksi ja ruotsiksi yhtiön verkkosivuilla. SSAB järjestää analyytikko- ja mediatilaisuuden klo 9.30 CEST (10.30 EEST). Tilaisuuteen voi osallistua webcast-linkin kautta yhtiön verkkosivuilta tai puhelimitse.

Premium-terästen toimitukset autoteollisuudelle kasvoivat heikoilla markkinoilla

Toinen vuosineljännes

• Liikevaihto oli 28 282 (31 777) milj. Ruotsin kruunua
  • Liiketulos oli 2 969 (4 963) milj. kruunua
  • Osakekohtainen tulos oli 2,43 (3,81) kruunua
  • Nettokassavaranto oli 14,1 (11,7) mrd. kruunua

Toimitusjohtajan katsaus

SSAB:n vuoden 2024 toisen neljänneksen liiketulos oli 2 969 (4 963) miljoonaa kruunua. Heikkeneminen edellisvuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna johtui ennen kaikkea Yhdysvaltain kvarttolevyhintojen laskusta. Euroopan markkinat olivat edelleen suhteellisen heikot, kun taas erikoislujien terästen markkinat olivat vakaammat. Liiketulos oli alhaisempi kuin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kun taas operatiivinen rahavirta puolestaan kasvoi runsaat 1 miljardia kruunua.

SSAB Special Steels -divisioonan toisen neljänneksen liiketulos oli 1 659 (2 003) milj. kruunua, ja liiketulosprosentti oli 21 (23) %. Divisioonan ainutlaatuinen erikoisterästuotevalikoima tuo lisäarvoa asiakkaillemme, mikä puolestaan mahdollistaa standarditeräksiä vakaammat hinnat. SSAB Americas -divisioonan liiketulos toisella neljänneksellä laski 1 204 (2 642) milj. kruunuun, ja liiketulosprosentti oli 19 (34) % hintojen heikentyessä. SSAB Europe -divisioonan liiketulos oli 400 (764) milj. kruunua, ja liiketulosprosentti oli 3 (6) %. Markkinat olivat heikot, ja poliittiset lakot Suomessa heikensivät liiketulosta noin 125 milj. kruunulla. Erikoislujien terästen (Automotive AHSS) toimitukset autoteollisuudelle sen sijaan saavuttivat ennätystason, mitä tukivat SSAB:n edistyneet tuotteet sekä johtava asema päästöttömissä teräksissä.

Turvallisuus parani edelleen ja yli päivän poissaoloon johtaneiden tapaturmien taajuus (LTIF) laski toisella neljänneksellä tasolle 0,64 (1,01).

Euroopan markkinat olivat toisella neljänneksellä edelleen suhteellisen heikot ja myös Yhdysvaltain kvarttolevymarkkinat ovat heikentyneet. Kolmannella neljänneksellä useimmilla tuotantolaitoksillamme on suunniteltuja huoltoja, mikä vähentää tuotantoa. SSAB Americas -divisioona aikaistaa Montpelierin terästehtaan huoltoseisokkia. Kysyntä on kausiluonteisesti vähäisempää kolmannella neljänneksellä erityisesti Euroopassa, ja vähenemisen arvioidaan olevan normaalia voimakkaampaa. Markkinat ovat haastavat Tibnorille ja Ruukki Constructionille, mutta kustannussäästötoimenpiteet vaikuttivat positiivisesti toisella neljänneksellä.

Siirtyminen fossiilivapaan teräksen tuotantoon jatkuu. Keskitymme Oxelösundin tehtaan tuotannon muuntamiseen ja Luulajan uuden huippumodernin ja erittäin tehokkaan terästehtaan suunnitteluun. Luulajan uusi tehdas vähentää Ruotsin CO2-päästöjä 7 % Oxelösundin tehtaan muuntamisen tuoman 3 % vähennyksen lisäksi. Toisella neljänneksellä Science Based Targets -aloite (SBTi) hyväksyi SSAB:n kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteet. Hyväksyntä tarkoittaa, että tavoitteet ovat tieteellisesti perusteltuja ja linjassa SBTi:n yrityksille asettamien tiukentuneiden vaatimusten kanssa, jotta globaali ilmaston lämpeneminen voidaan rajoittaa 1,5 °C:seen.

Samassa yhteydessä SSAB julkaisi uuden vihreään ja kestävään kehitykseen linkitetyn rahoituksen viitekehyksen. Uusi viitekehys tukee SSAB:n siirtymistä fossiilivapaaseen teräksenvalmistukseen sekä investointeja tehokkaampiin ja joustavampiin teräksen tuotantojärjestelmiin. Yhdistetty viitekehys tarjoaa SSAB:lle mahdollisuuden laskea liikkeeseen sekä vihreitä että kestävän kehityksen tavoitteisin liitettyjä rahoitusinstrumentteja sekä näiden kahden yhdistelmiä.

Analyytikko- ja mediatilaisuus tänään klo 9.30 CEST (10.30 EEST)

Osavuosikatsauksen esittelevät SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist ja talous- ja rahoitusjohtaja Leena Craelius.

Tiedotustilaisuus pidetään englanniksi. Tilaisuuteen voi osallistua webcast-linkin kautta.

Linkki webcastiin: https://edge.media-server.com/mmc/p/3yfsbz9x/

Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelimitse. Klikkaa alla olevaa linkkiä, täytä lomake ja voit valita, haluatko soittaa itse vai soitetaanko sinulle klikkaamalla "Call me".

Linkki telekonferenssiin: https://register.vevent.com/register/BI605cd258717c41c187d7d7e5b8dd7a34

Lisätietoja:
Sijoittajat: Per Hillström, Head of Investor Relations, per.hillstrom @ ssab.com, puh. +46 702 95 29 12
Media Suomessa: Atte Kaksonen, SSAB Konserniviestintä, atte.kaksonen @ ssab.com, puh. +358 50 3143 634

Tämä tiedote on lyhennelmä ruotsiksi ja englanniksi julkaistusta pörssitiedotteesta.

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö, joka rakentaa vahvempaa, kevyempää ja kestävämpää maailmaa lisäarvoa tuottavien terästuotteidensa ja -palveluidensa avulla. Yhteistyössä kumppaneidensa kanssa SSAB on kehittänyt fossiilivapaan teräksen (SSAB Fossil-free™ steel) ja aikoo luoda fossiilivapaan arvoketjun kaivoksesta loppuasiakkaalle. Samalla poistamme suurelta osin oman toimintamme hiilidioksidipäästöt. SSAB Zero™, suurelta osin hiilidioksidipäästötön kierrätysteräkseen perustuva teräs, vahvistaa entisestään SSAB:n johtoasemaa ja kattavaa, raaka-aineesta riippumatonta kestävän kehityksen mukaista tarjontaamme. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. Tervetuloa matkallemme! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX ja YouTube