SSAB julkisti tänään vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksensa

SSAB julkisti tänään vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksensa. Raportti on saatavilla englanniksi ja ruotsiksi yhtiön verkkosivuilla. Osavuosikatsaus esitellään audio-webcastin ja puhelinkonferenssin kautta tänään alkaen klo 9.30 CEST (10.30 EEST).

Vahva noususuhdanne – SSAB Special Steels divisioonalta ennätystulos ja -toimitukset

Ensimmäisen vuosineljänneksen avainluvut

• Liikevaihto oli 19 661 (18 772) milj. Ruotsin kruunua
  • Käyttökate (EBITDA) oli 2 860 (1 286) milj. kruunua
  • Liikevoitto oli 1 993 (343) milj. kruunua
  • Tulos per osake oli 1,46 (0,17) kruunua

Toimitusjohtajan katsaus

SSAB:n tulos parani merkittävästi vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä. Kysyntä on vahvaa, hinnat ovat nousussa ja olemme ottaneet strategisia askeleita siirtymisessä kohti fossiilivapaan teräksen tuotantoa. Viime vuoden syksyllä alkanut elpyminen on vahvistunut ensimmäisen neljänneksen aikana. SSAB on säilyttänyt vakaan tuotantotason, mikä yhdessä nousseiden hintojen ja kasvaneiden toimitusten kanssa nosti tulosta runsaat 1,4 mrd. kruunua vuoden 2020 viimeiseen neljännekseen verrattuna. Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevoitto oli 1 993 (343) miljoonaa kruunua.

Erikoislujien terästen kysyntä on vahvaa ja SSAB Special Steels -divisioona säilytti korkean ja vakaan tuotantotason. Toimitukset nousivat ennätyksellisen korkeaan 376 (305) tuhanteen tonniin, ja liiketulos nousi 904 (458) milj. kruunuun ensimmäisellä neljänneksellä. Liikevoitto nousi 18 (10) %:iin.

SSAB Europe -divisioonan tulos nousi 758 (0) milj. kruunuun. Vahva kysyntä on johtanut korkeampiin toimituksiin ja hintoihin. Myös SSAB Americas-divisioonan liiketulos nousi ja oli 268 (106) milj. kruunua. Paremmat katteet vaikuttivat positiivisesti, kun taas Pohjois-Amerikan kylmät sääolosuhteet ja aihioiden alhaiset alkuvarastot vaikuttivat negatiivisesti.

Toimenpiteet Covid-19:n leviämisen rajoittamiseksi jatkuvat ja tuotanto on ollut käynnissä ilman merkittävää vaikutusta. Markkinatilanne on suotuisa ja odotamme hyvän aktiviteetin jatkuvan vuoden 2021 toisella neljänneksellä.

SSAB johtaa vihreää muutosta terästeollisuudessa tavoitteenaan olla fossiilivapaa viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Kuluneen vuosineljänneksen aikana olemme ottaneet lisäaskelia ollaksemme ensimmäinen, joka tarjoaa fossiilivapaita teräksiä markkinoille. Fossiilivapaalla teräksellä emme vähennä ainoastaan omia päästöjämme, vaan autamme asiakkaitamme vähentämään ilmastovaikutustaan ja samalla vahvistamaan kilpailukykyään. Huhtikuussa aloitimme strategisen yhteistyön Volvon kanssa koskien maailman ensimmäisten fossiilivapaiden teräsajoneuvojen valmistamista. Terästoimitukset konseptiautoihin alkavat jo tänä vuonna. Asiakkaiden suuren kiinnostuksen vuoksi tutkimme edellytyksiä siirtyä fossiilivapaaseen tuotantoon Luulajassa suunniteltua aikaisemmin. Suunnitelma Oxelösundin tuotannon muuntamisesta vuoteen 2025 mennessä säilyy muuttumattomana ja investoinnit ovat alkaneet.

Luomme yhdessä yhteistyökumppaneidemme LKAB:n ja Vattenfallin kanssa jotain ainutlaatuista asiakkaillemme – maailman tehokkaimman fossiilivapaan terästeollisuuden arvoketjun. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kolme yhtiötä päättivät, että HYBRITin teollistaminen alkaa Ruotsin Jällivaarasta, maailman ensimmäisen fossiilivapaan rautasienen, fossiilivapaan teräksen raaka-aineen, demonstraatiolaitoksella. Laitoksen kapasiteetti on 1,3 miljoonaa tonnia rautasientä vuodessa ja sen on suunniteltu valmistuvan vuonna 2026. Lisäksi aloitamme vetykaasuvaraston rakentamisen Luulajan ulkopuolella vedyn varastointiteknologian kehittämiseksi. Vetykaasun varastoinnilla on tulevaisuudessa tärkeä rooli tehon ja energian tasapainottamisessa esimerkiksi, kun sähköjärjestelmä on kuormittunut. Muutoksemme etenee mahdollisimman nopeasti ja olen vakuuttunut, että voimme edelleen vahvistaa johtoasemaamme.

Osavuosikatsaus vuoden 2021 ensimmäiseltä vuosineljännekseltä on tänään julkistettu kokonaisuudessaan englanniksi ja ruotsiksi ja on saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.ssab.fi > SSAB-konserni > Sijoittajat > Raportit-ja-esitykset.

Kutsu SSAB:n vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen tulosjulkistukseen

SSAB järjestää analyytikko- ja mediatilaisuuden vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen julkistamispäivänä tänään klo 09.30 CEST (10.30 EEST). Osavuosikatsaus esitellään audio-webcastin ja puhelinkonferenssin kautta.

Aika: Maanantai, 26.4.2021 klo 9.30 CEST (10.30 EEST)

Ruotsi: +46 856 6426 51
UK: +44 3333 0008 04
USA: +1 8558 5706 86
Konferenssi-ID: 27447361#

Webcast-linkki: Webcastiin

Lisätietoja:Sijoittajasuhteet: Per Hillström, IR-johtaja, per.hillstrom@ssab.com, puh. +46 70 2952 912
Media Suomessa: Atte Kaksonen, atte.kaksonen@ssab.com, puh. + 358 50 3143 634

Tämä lehdistötiedote on suomenkielinen käännös ruotsiksi ja englanniksi julkaistusta pörssitiedotteesta.

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.