SSAB:n omat teräkset näkyvässä roolissa Raahen terästehtaan uudessa tutkimus- ja toimistorakennuksessa

SSAB:n Raahen terästehtaan uusi yhdistetty tutkimuskeskus ja tehtaan konttori valmistui tänä keväänä ja se otetaan käyttöön vaiheittain syksyn aikana. Rakennuksessa on käytetty mahdollisimman paljon terästä ja se toimii samalla yhtiön omien tuotteiden esittelynä. Harmaata ja ruosteen ruskeaa yhdistävä väritys ovat tyypillistä tehdasalueelle.

Kuva: Nick Tulinen

Uusi muodoltaan funktionaalinen rakennus sijaitsee tehtaan sisäänajoreitin varrella. Sen avulla valmistaudutaan osaltaan tulevaan fossiilivapaan teräksen valmistukseen. Tutkimuskeskuksessa tutkitaan sekä raaka-aineita että tehtaan lopputuotteita. Uusi laboratorio on näytemäärillä mitattuna yksi Pohjoismaiden suurimmista ja se toimii 24/7.

Kuva: Jaakko Mylly

Tutkimuskeskusosasta löytyvät Raahen tehtaan raaka-aineiden ja lopputuotteiden analyysi- ja testaustilat. Toimisto-osassa on puolestaan kokous- ja vierailijatilat sekä työtilat noin sadalle toimistotyöntekijälle. Rakennuksen kokonaispinta-ala on 7 836 m2 ja tilavuus 42 930 m3.

SSAB:n omat teräslaadut näkyvästi esillä

Rakennus on teräsrunkoinen ja perustuksissa  on käytetty myös teräspaaluja. Julkisivu on SSAB:n tytäryhtiön Ruukki Constructionin toimittama. Ulkoverhoukseen on käytetty COR-TEN ja GreenCoat -pintaista Ruukki Sandwich-paneelia . Rakennuksen itä- ja eteläsivulla liika lämpeneminen ja auringonvalo on eliminoitu erillisellä aurinkosuojaseinällä, jonka runko-osat sekä verhoukset ovat COR-TEN-terästä.

Kuvat: Juho Turpeinen ja Jaakko Mylly

Pääsisäänkäynnin korostamisessa on hyödynnetty rei’itettyjä ja taustavalaistuja COR-TEN-kasetteja. Rakennuksen teräsrunko mahdollistaa tilojen muuntojoustavuuden – toimisto-osassa on mm. siirtoseinien jakama kokoustilaryhmä, joka tarvittaessa voidaan avata sadan hengen saliksi. Alakatoissa on myös käytetty maalipinnoitettua SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan teräslevyä

Sisätiloissa myös yllättäviä materiaalivalintoja

Sisätiloissa teräsverhousosia on erityisesti vierasaulassa. Sen COR-TEN- ja GreenCoat -pinnoitetut reikälevyverhoukset parantavat myös tilan akustiikkaa.

Vastaanottotiskin edusta on päällystetty luodinkestävällä Ramor 500 W -teräksellä. Siinä yhdistyvät suojausteräksen ja säänkestävän teräksen ominaisuudet samassa tuotteessa. Tämä yhdistelmä on ihanteellinen käytettäväksi mm. julkisten rakennusten julkisivuissa.

Kuva: Jaakko Mylly

Ramor 500 W -teräksen pinta on hienon näköinen ilman ulkoista korroosiosuojausta. Säänkestävä teräs on niukkaseosteista terästä, jolla on erinomainen korroosionkestävyys ulko-olosuhteissa. Kestävyys perustuu pinnalle muodostuvaan oksidikerrokseen, joka muodostaa tiiviin suojakerroksen teräksen pinnalle. Tätä oksidikerrosta kutsutaan patinaksi. Normaali patinakerroksen muodostuminen vaatii ulko-olosuhteita ja sateen ja auringonpaisteen vaihtelua. Tässä sisärakenteen verhouksessa käytettiin keinotekoista menetelmää patinaa muistuttavan pinnan luomiseksi.

Rakennuksessa on huomioitu sekä toiminnallisuus että näyttävyys. Korkea vierasaula on valoisa. Katon ”teräsputkimetsä” tuo esiin myös SSAB:n putkituotantoa. Seinäverhouksissa on käytetty perforoitua teräslevyä ja taustavalaistua tai luodinkestävää COR-TEN- levyä. Teräsrakenteille vastapainoa luovat korkea sammalviherseinä sekä puupintaiset rimaelementit.

Näytteet putkipostissa analyysilaboratorioon

Tutkimuskeskuksen laboratorioon tulee tehtaalta näytteitä niitä varten rakennettua putkipostisiltaa pitkin. Sillan materiaalina on käytetty SSAB:n säänkestävää COR-TEN-terästä, joka sopii hyvin yhteen myös rakennuksen kanssa. Säänkestävästä teräksestä rakennettu putkipostisilta ei tarvitse pintakäsittelyä ja se on huoltovapaa, mikä vähentää myös kunnossapitokustannuksia. Kaikkiaan uutta putkipostilinjaa on rakennettu projektissa tehtaalle noin kuusi kilometriä, hyödyntäen vanhoja putkisiltoja ja reittejä.

Kuvat: Jaakko Mylly ja Nick Tulinen

Rakennus on energiatehokas ja se on suunniteltu kestämään pitkään. Teräksen ekologisuus tulee ennen kaikkea huoltovapauden ja materiaalin pitkän keston kautta.