SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia – osa valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon

SSAB:n Raahen tehtaan uusin rakennus on yhdistetty päälaboratorio ja toimistorakennus. Tehtaan laboratoriot ovat näytemäärillä mitattuna yksi Pohjoismaiden suurimmista ja ne toimivat 24/7. Näytteet laboratorioon tulevat tehtaalta putkipostisiltaa pitkin. Kaikkiaan uutta putkipostilinjaa on rakennettu tehtaalle noin kuusi kilometriä.

Kuva: Juho Turpeinen

Raahen terästehtaan uudessa asteittain käyttöönotetussa päälaboratoriossa tutkitaan sekä teräksen valmistuksen raaka-aineita että tehtaan lopputuotteita. Täysin automatisoidun spektraalilaboratorion kokoluokasta kertoo, että vuosittain analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

Uusi muodoltaan funktionaalinen rakennus, jonka virallinen nimi on Tehtaan konttori ja päälaboratorio, sijaitsee tehtaan sisäänajoreitin varrella. Uuden rakennuksen toimisto-osassa on kokous- ja vierailijatilat sekä työtilat noin sadalle toimistotyöntekijälle. Rakennuksen kokonaispinta-ala on 7 836 m2 ja tilavuus 42 930 m3.

Automaatiota ja laitteita ohjataan työasemien kautta, joita on valvomon lisäksi eri puolilla laboratoriota. Laboratoriossa on henkilökuntaa paikalla vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Kokenut ja osaava henkilökunta selvittää ongelmatilanteita ja pitää yllä laitteita ja järjestelmiä. Kuva: Jaakko Mylly

”Tämä on ollut iso projekti. Uudella päälaboratoriolla ja toimistorakennuksella valmistaudumme osaltamme tulevaan fossiilivapaan teräksen valmistukseen. Huippuluokan laboratoriotiloissa voidaan analysoida sekä raaka-aineita että tuotantoprosessin eri vaiheissa syntyvää materiaalia sekä tehdä tuotekehitykseen liittyvää tutkimusta,” kertoo SSAB:n Raahen tehtaan tehtaanjohtaja Jarkko Matkala.

”Uudet tilat ovat upeat ja ne on suunniteltu materiaalivirtojen mukaan ja myös tulevaisuuden tarpeita varten. Uusissa tiloissa on huomioitu mm. pölynpoisto, äänieristys, valaistus, turvallisuus sekä erilaisten materiaalien varastointi ja kuljetusväylät. Jatkossa analyysejä voidaan tehdä vähemmillä välivaiheilla, kun laitteistoa uusitaan. Laitteet on lisäksi sijoiteltu niin, että ne on helppo huoltaa,” kehuu laboratoriopäällikkö Minna-Maarit Valkama.

Näytteet saapuvat tuotannosta putkiposteilla näytteiden vastaanottosoluun, josta ne jatkavat matkaansa näytetunnelin kautta näytteiden käsittelysoluun, ja sieltä mittaukseen. Kuva: Jaakko Mylly

Ainutlaatuisia tutkimuslaitteita

Käyttöön on otettu paljon täysin uusia laitteita. Kehityslaboratorioihin on asennettu ja kalibroitu mm. uusi instrumentoitu iskuvasara, joka on harvinainen laitekokonaisuus niin kansallisesti kuin laajemminkin. Iskutestausvasara voi taltioida materiaalin murtumistapahtuman.

Teräksen väsytystestausta tehdään puolestaan vetokoneella, jonka perustukset on paalutettu kallioon asti. Laitteen on oltava irrallaan rakennuksen rakenteista, jotta testaus ei aiheuta niihin resonointia.

Teräksen kemiallinen koostumus määritetään optisella emissiospektrometrillä (OES). Kuvassa robotti asettaa teräsnäytettä analysaattoriin. Vuorokaudessa analysoidaan useita satoja näytteitä, joiden läpimenoaika on muutaman minuutin luokkaa. Kuva: Jaakko Mylly

SSAB:n omat teräkset näkyvä osa rakennusta

Rakennuksessa on käytetty mahdollisimman paljon terästä ja se toimii samalla yhtiön omien tuotteiden esittelynä. Rakennus on teräsrunkoinen ja perustuksissa on käytetty teräspaaluja. Julkisivu on SSAB:n tytäryhtiön Ruukki Constructionin toimittama. Ulkoverhoukseen on käytetty COR-TEN ja GreenCoat -pintaista Ruukki Sandwich-paneelia. Myös sisätiloissa on hyödynnetty eri tavoin SSAB:n eri teräslaatuja. Rakennus on energiatehokas ja se on suunniteltu kestämään pitkään. Teräksen ekologisuus tulee ennen kaikkea huoltovapauden ja materiaalin pitkän keston kautta.

Lue lisää uuden rakennuksen materiaaleista täältä:

SSAB:n omat teräkset näkyvässä roolissa Raahen terästehtaan uudessa tutkimus- ja toimistorakennuksessa - SSAB

FAKTALAATIKKO

Laboratoriot toimivat 24/7
Analyysilaboratoriossa analysoidaan vuodessa noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä

Testauslaboratoriossa testaan noin vuosittain noin 500 000 näytettä
Tutkimuslaboratorio toteuttaa noin 900 tutkimustilausta vuosittain
Ainetodistustoimistossa käsitellään noin 40 000 ainetodistusta vuosittain

Uudessa Päälaboratoriossa sijaitsevat

1. Spektraalilaboratorio ja näytteenkäsittely
2. Kehityslaboratoriot: näytteenkäsittely, metallografia (kovuusmittaukset, mikroskopia, elektronimikroskooppi), korroosiolaboratorio ja rikkova aineenkoetus
3. Laboratorioiden toimintaa tukeva järjestelmät ja laitteet -ryhmä: laboratoriolaitteiden mekaaninen ja sähkökunnossapito ja laboratoriojärjestelmien IT-kehitys sekä tuki

Tehdasalueella sijaitsevat lisäksi Tuotannon testauslaboratorio ja NDT (non destructive testing), Kemian laboratorio, Dimensiosuureiden kalibrointilaboratorio, Näytteenoton valvonta ja Ainestodistustoimisto.

Lisätietoja:
Atte Kaksonen, SSAB konserniviestintä, atte.kaksonen @ ssab.com, puh. 050 3143 634
Marja-Leena Vihelä, SSAB Raahen tehdas, viestintäpäällikkö, marja-leena.vihela @ ssab.com, puh. 040 195 0478

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö, joka rakentaa vahvempaa, kevyempää ja kestävämpää maailmaa lisäarvoa tuottavien terästuotteidensa ja -palveluidensa avulla. Yhteistyössä kumppaneidensa kanssa SSAB on kehittänyt fossiilivapaan teräksen (SSAB Fossil-free™ steel) ja aikoo luoda fossiilivapaan arvoketjun kaivoksesta loppuasiakkaalle. Samalla poistamme suurelta osin oman toimintamme hiilidioksidipäästöt. SSAB Zero™, suurelta osin hiilidioksidipäästötön kierrätysteräkseen perustuva teräs, vahvistaa entisestään SSAB:n johtoasemaa ja kattavaa, raaka-aineesta riippumatonta kestävän kehityksen mukaista tarjontaamme. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. Tervetuloa matkallemme! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX ja YouTube