SSAB on päättänyt Ijmuiden-neuvottelunsa Tata Steelin kanssa

Vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä SSAB ilmoitti aloittaneensa keskustelut Tata Steelin kanssa IJmuidenin terästehtaan ja useiden siihen liittyvien jakelu- ja käsittelylaitosten mahdollisesta hankinnasta. Tehdyn analyysin ja syvempien jatkokeskustelujen jälkeen on selvää, että mahdollisuudet integroida IJmuiden SSAB:n strategiseen viitekehykseen ovat rajalliset. Neuvottelut Tata Steelin kanssa ovat siksi päättyneet.

”Olemme arvioineet huolellisesti Tata Steel IJmuidenin ja päätyneet siihen, että teknisistä syistä meillä on vaikeuksia hankinnan toteuttamisessa. Meillä ei ole riittävää varmuutta siitä, että teollinen suunnitelmamme ja vaaditut tekniset ratkaisut voitaisiin toteuttaa niin nopeasti kuin toivomme. Emme kykene sovittamaan Tata Steel IJmuidenia kestävän kehityksen strategiaamme halutulla tavalla”, sanoo SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist.

”Synergiaedut, joita näimme mahdollisessa kaupassa, eivät täysin vastaa kustannuksia ja muutosten vaatimia investointeja. Siten kauppa ei kaiken kaikkiaan täyttäisi taloudellisia odotuksiamme”, Lindqvist jatkaa.

SSAB on sitoutunut terästeollisuuden edelläkävijyyteen siirtymisessä fossiilivapaaseen tuotantoon. Konsernin tavoitteena on tuoda ensimmäisenä maailmassa fossiilivapaa teräs markkinoille vuonna 2026 ja olla fossiilivapaa yrityksenä vuoteen 2045 mennessä.
Tata Steel IJmuidenista käytyjen keskustelujen logiikka perustui asiakkaidemme selkeisiin toiveisiin vahvasta laajan fossiilivapaiden terästen valikoiman toimittajasta. SSAB:stä voi tulla kattavampi fossiilivapaiden terästen toimittaja nykyisille ja uusille asiakkaille keskeisillä segmenteillä laajentuneen terästuotevalikoiman avulla, joka pitkällä aikavälillä voidaan muuttaa fossiilivapaaksi. Kyse olisi myös ollut synergioiden luomisesta Pohjoismaiden ja IJmuidenin nykyisten toimintojen välillä ja pääsystä lähemmäs Euroopan markkinoita.

”Siirtyminen fossiilivapaaseen terästuotantoon on SSAB:n ensisijainen tavoite. Etsimme jatkuvasti mahdollisuuksia investointeihin lisätäksemme muutosvauhtia. Täysin fossiilivapaasta teräksestä tulee premium-segmentti, jolla on hyvät kasvumahdollisuudet. Näemme suurta kysyntää lähinnä autoteollisuudessa ja raskaan liikenteen asiakassegmenteissä”, kertoo Martin Lindqvist.

”Olen vakuuttunut siitä, että SSAB:llä on tärkeä rooli alan jatkuvassa muutoksessa ja uudistumisessa”, Lindqvist sanoo.

Lisätietoja:

Investor Relations: Per Hillström, Head of IR, per.hillstrom@ssab.com, +46 70 2952 912
Media: Mia Widell, Press Relations Manager, mia.widell@ssab.com, +46 76 527 25 01

Tämä lehdistötiedote on suomenkielinen käännös ruotsiksi ja englanniksi julkaistusta pörssitiedotteesta.

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.