SSAB toimittaa fossiilivapaata terästä Peabille

SSAB ja Peab ovat sopineet yhteistyöstä fossiilivapaan, korkealaatuisen teräksen parissa. Tämä kumppanuus tarkoittaa, että Peab on ensimmäinen rakennusyhtiö, joka turvaa fossiilivapaan teräksen saannin SSAB:ltä rakennushankkeisiinsa.

Osana kumppanuutta Peab aikoo käyttää SSAB:n fossiilivapaata terästä rakennushankkeissaan vuodesta 2026 lähtien. Yhdessä yritykset analysoivat myös erilaisia tulevaisuuden mahdollisuuksia, joilla fossiilivapaa teräs voi vähentää rakennusteollisuuden ilmastojalanjälkeä.
"Meillä on ilo toivottaa Peab tervetulleeksi kumppaniksi fossiilivapaille terästuotteillemme", sanoo SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist. ”Yhteistyön avulla vahvistamme asiakkaidemme kilpailukykyä ja pienennämme hiilijalanjälkeä. Yhdessä vahvistamme myös fossiilivapaan teräksen asemaa rakennusteollisuudessa ja autamme samalla vähentämään maailmanlaajuisia hiilidioksidipäästöjä.”
”Peabilla on kunnianhimoiset ilmasto- ja ympäristötavoitteet, ja tämä on meille tärkeä askel tavoitteessamme saavuttaa ilmastoneutraalius vuoteen 2045 mennessä. Meillä on jo useita aloitteita ilmastonmuutoksen torjumiseksi – paikallisen yhteisörakentamisen liiketoimintamallista kasvavaan ECO-tuoteperheeseemme. Fossiilivapaan teräksen saatavuus lisää mahdollisuuksiamme. Yhteistyömme fossiilivapaan teräksen osalta on luonnollinen kehitys niissä hyvissä suhteissa, joita Peabilla ja SSAB:llä jo on ilmastotehokkuuden suhteen”, sanoo Peabin toimitusjohtaja Jesper Göransson.
Vuonna 2026 SSAB aikoo tuottaa markkinoille fossiilivapaata terästä kaupallisessa mittakaavassa sen jälkeen, kun Oxelösundin masuunit on korvattu valokaariuunilla, ja käyttämällä HYBRIT-tekniikkaa, joka korvaa perinteisesti rautamalmipohjaisessa teräksenvalmistuksessa tarvittavan koksin fossiilivapaalla sähköllä ja vedyllä. Tämä prosessi poistaa käytännössä hiilidioksidipäästöt teräksen tuotannossa.
SSAB, LKAB ja Vattenfall perustivat vuonna 2016 HYBRIT-hankkeen (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology), jonka tavoitteena on kehittää teknologia fossiilivapaan raudan- ja teräksenvalmistukselle.
Lisätietoja:
Hanna Hoikkala, Press Officer, SSAB, +46 73 655 1117, hanna.hoikkala@ssab.com
Kerstin Danasten, Head of Group Media Relations, Peab, +46 10 456 86 00

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.