SSAB toimittaa fossiilivapaata terästä Volvon kuorma-autoihin

Volvo Trucks tuo maailman ensimmäisenä kuorma-autojen valmistajana SSAB:n fossiilivapaata terästä kuorma-autoihinsa. Volvo aloittaa teräksen pienimuotoisen käytön raskaiden sähköisten Volvo-kuorma-autojen tuotannossa jo vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä.

”Raskaan liikenteen vihreä siirtymä on avainasemassa, jotta maailma voi saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet - ei pelkästään autojen päästöjen vähentämisellä, vaan myös käyttämällä ajoneuvojen materiaalina fossiilivapaata terästä. Olemme ylpeitä voidessamme työskennellä yhdessä Volvo Trucksin kaltaisen edelläkävijän kanssa ja jatkamme asteittain täysin fossiilivapaiden arvoketjujen rakentamista asiakkaidemme kanssa”, sanoo Olavi Huhtala, SSAB Europe -divisioonan johtaja.

Aluksi vetypelkistettyä, fossiilivapaata terästä käytetään kuorma-auton runkokiskoissa, ohjaamon rungon tukirangassa, johon kaikki muut pääkomponentit on asennettu. Fossiilivapaan teräksen saatavuuden lisääntyessä käyttöä laajennetaan muihin osiin.

Volvolle toimitettu SSAB:n teräs valmistetaan uudella vetypelkistykseen perustuvalla teknologialla. Tuloksena on huomattavasti pienempi ilmastovaikutus kuin perinteisesti tuotetulla teräksellä.

SSAB ja Volvo Group ovat tehneet yhteistyötä fossiilivapaan teräksen alalla vuodesta 2021. Elokuussa 2021 SSAB valmisti maailman ensimmäiset teräkset, jotka oli valmistettu 100 % vetypelkistetystä rautasienestä ja toimitti ne Volvo Groupille. Ensimmäinen fossiilivapaasta teräksestä valmistettu Volvo-maansiirtokone esiteltiin lokakuussa 2021.

SSAB:n tavoitteena on tarjota fossiilivapaata terästä kaupallisessa mittakaavassa markkinoille jo vuonna 2026 ja päästä suurelta osin eroon oman toimintansa hiilidioksidipäästöistä noin vuonna 2030. SSAB pyrkii yhdessä kumppaneidensa ja asiakkaidensa kanssa luomaan täysin fossiilivapaata arvoketjua kaivoksesta valmiiseen lopputuotteeseen.

Lisätietoja:
Mia Widell, Head of Corporate Communications, mia.widell@ssab.com, puh: +46 76 527 2501