Uusi viitekehys kestävän kehityksen siirtymän rahoittamiseksi

SSAB on laatinut viitekehyksen, joka tarjoaa mahdollisuuden kestävyystavoitteisiin sidottujen joukkovelkakirjojen liikkeeseenlaskuun. Viitekehys on kestävyystavoitteisiin sidottujen joukkovelkakirjojen periaatteiden mukainen ja vahvistaa SSAB:n asemaa pääomamarkkinoilla.

Kestävyystavoitteisiin sidottujen joukkovelkakirjojen SLBP-periaatteet (Sustainability-Linked Bond Principles) ovat vapaaehtoinen ohjeisto tulevaisuuteen suuntautuvien, kestävän kehityksen mukaisten tavoitteiden sisällyttämiselle joukkovelkakirjoihin. Ohjeet on laatinut International Capital Markets Association (ICMA) vuonna 2020. Kestävyystavoitteet huomioiva yritys sitoutuu tekemään investointeja, joista seuraa kestävämpää liiketoimintaa.

”Viitekehyksestä saamme paremmat mahdollisuudet siirtymämme rahoittamiseen ja suoran yhteyden kestävyystavoitteidemme saavuttamiseen. Sijoittajamme pystyvät näkemään selvemmin, miten he tukevat strategiaamme, jolla vähennetään hiilidioksidipäästöjä merkittävästi”, SSAB:n talous- ja rahoitusjohtaja Håkan Folin sanoo.

SSAB on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä 35 prosentilla vuoteen 2032 mennessä, ja tavoitteena on olla fossiilivapaa vuoteen 2045 mennessä. Tällä hetkellä SSAB:n hiilidioksidipäästöt ovat noin 10 prosenttia Ruotsin ja 7 prosenttia Suomen kokonaishiilidioksidipäästöistä. Onnistuneen siirtymän kannalta tärkeitä ovat uuden prosessin kehittäminen HYBRIT-yhteishankkeessa suorapelkistetyn raudan tai rautasienen valmistamiseen yhdessä LKAB:n ja Vattenfallin kanssa sekä nykyisten masuunien asteittainen korvaaminen valokaariuuneilla.

”SSAB:n ilmastotavoite on kunnianhimoinen, mutta meillä on konkreettinen ja uskottava suunnitelma. Ilmastotavoitteemme perustuu tieteeseen, minkä osoituksena olimme yksi maailman ensimmäisistä teräsyhtiöistä, jonka ilmastotavoitteet saivat Science Based Target Initiative (SBTi) -aloitteen hyväksynnän. SBTi on ollut ratkaisevan tärkeä uuden viitekehyksen toteuttamisessa”, sanoo Christina Friborg, SSAB:n kestävän kehityksen johtaja.Lisätietoja viitekehyksestä julkaistaan SSAB:n verkkosivustolla osoitteessa https://www.SSAB.com/company/sustainability

Tämä lehdistötiedote on suomenkielinen käännös ruotsiksi ja englanniksi julkaistusta pörssitiedotteesta.

Lisätietoja:
Mia Widell, konsernin lehdistöpäällikkö, mia.widell@ssab.com, puh. + 46 76 527 25 01

Per Hillström, IR-johtaja, per.hillstrom@ssab.com, puh. + 46 70 295 2912

Henrik Rodenström, rahoitusjohtaja, henrik.rodenstrom@ssab.com, puh. + 46 76 544 1014

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.